Magyar Komputerzenei Alapítvány és a Trafó közös szervezésében.
A FESZTIVÁL HONLAPJA: www.hcmf.hu
A VI. Making New Waves Fesztivál témája a zene és a média egyensúlya. A koncertek és a kapcsolódó programok (előadások, kreatív műhelyek, kiállítás) azt vizsgálják, hogyan segíti, illetve gátolja, mennyiben alakítja a mai zenét a társművészetekkel, illetve társtudományokkal való együttműködés. Hogyan hat a narratíva, az irodalom, a politika, hogyan a kép, a fény és hogyan az elektronika a zenei mondanivaló kibontakozására?
EGYÉB RENDEZVÉNYEK
A fesztivál hagyományainak megfelelően ezúttal is különféle rendezvények – kiállítás, előadások, beszélgetések, kreatív zenei műhelyek – kapcsolódnak a koncertprogramhoz.
I. KIÁLLÍTÁS
A fesztivál kiemelkedő eseménye a STEIM Alapítvány „Touch“ kiállítása. Ez egy rendhagyó kiállítás, hiszen itt a kiállítási tárgyakat meg szabad, illetve meg kell érinteni. A “Touch” kiállítás olyan hangszereket mutat be, amelyek hangokat adnak ki az érintés hatására. A hangok megváltoztathatóak dörzsöléssel, összenyomással, lökéssel, simogatással vagy integetéssel. A kiállított objektumok segítségével betekintést nyerhetünk a STEIM laboratóriumába, ahol új elektronikus hangszereket és zenei előadásra szolgáló vezérlőket fejlesztenek. A hangszerek ötlete azoktól a fejlesztőktől származik, akik számtalan hangszert terveztek a STEIM művészei számára az elmúlt években.
II. HANG-JÁTSZÓ-HÁZ
A Hang-Játszó-Ház a Making New Waves fesztivál kreatív zenei műhelyprogramja. Az idén 6 műhely kerül megszervezésre, melyek közül 4-re várjuk az érdeklődők jelentkezését.
STEIM műhelyek
A STEIM Alapítvány elektronikus zenei vezérlőivel két műhelyen lehet megismerkedni. Az ‚Ensemble‘ workshop elsősorban iskolás korú gyerekeknek, a LiSa/Oik műhely pedig az élő elektronika zene felhasználásai iránt érdeklődőknke szól.
‚Ensemble‘ Workshop vezeti: Kristina Andersen Az ‘Ensemble’ gyerekeknek szóló workshop. Egyszerű érzékelők használatával foglalkozik elektronikus zenei darabok lejátszásához. Az ‘Ensemble’ egy bőröndnyi hang és ruha. Minden ruhadarab egy egyszerű érzékelő, amely megváltoztat egy hangzást. Az érzékelő egy öltözékbe van ágyazva, és minden beállításnak megvan a saját lehetősége a mozdulatra és vezérlésre. Egy kalap elhelyezkedése, a ruha fodra, egy hölgy táskájának színe… Az ‘Ensemble’ egy gyakorlat, hogy hallgassunk, és feltaláljuk magunkat egy komplex hangzásmezőben. Ez egymás hallgatásának gyakorlata, amikor együtt játszunk.
Az ‘Ensemble’ egy élő hangalkotás, melynek előadásához szükséges zenekart azok alkotják, akik felöltöznek bele.
A műhelyre 5–10 éves gyerekeket várunk.
LiSa/OIK
Vezeti: Frank Baldé
A LiSa (Live Sampling) a STEIM által kifejlesztett szoftver, amely élő hangok felvételét , átalakítását, és ezen műveleteknek elektronikus érzékelőkkel történő vezérlését teszi lehetővé. Számos zenész, hangművész használja a színpadon, Magyarországon pl. Kafee Mathews hegedűművészt láthattuk, amint hegedűhangjait varázsolta el LiSa segítségével pár éve a Műcsarnokban. A műhelyen a szoftver fejlesztői a gyakorlatban fogják demonstrálni, hogyan lehet a program segítségével zenélni. A LiSa szoftvert a turnézó művészek elsősorban laptopokon használják. Az egyre terjedő „laptop kultúra“ inspirálta az OIK projekt létrejöttét, amely egyszerű, olcsó játékvezérlők (pl. joystick, stb.) átalakításával kínál kifinomult és érzékeny gesztus-vezérlőket a laptop-játékosok számára. Az OIK projekt végső célja, hogy ellássa a zenészeket információkkal, hogyan tudnak saját maguk olcsón, egyszerűen személyes gesztus-vezérlőket készíteni.
A műhelyre olyan résztvevőket várunk, akik minimális elektronikus zenei ismeretekkel rendelkeznek.
CrackleBox műhely
Vezeti: Michel Waiswisz
A “CrackleBox” ill. ”recsegő doboz” volt valószínűleg a világ első elemes analóg szintetizátora, melyet Michel Waiswisz a ’70-es évek közepén fejlesztett ki. Mára a CrackleBox a hibásan működő áramkör archetípusává vált: “érintsd meg és recsegj!” Az eredeti recsegő dobozok jelenleg nagy kincsnek számítanak a gyűjtők körében, de sokan még ma is használják őket koncerteken. A műhelyen bárki megtanulhatja, hogyan építhetünk “recsegő dobozt”. Csak hoznia kell valamilyen egyszerű, elemes, saját hangszóróval ellátott, kicsi elektronikus hangkeltő eszközt (pl. tranzisztoros rádió, kis kazettás magnó, stb.). A workshop folyamatos, a végén a résztvevők saját darabot kreálnak megépített “hangszereik” segítségével, melyet a fesztivál műhelyzáró koncertjén előadnak.
A workshopot mindenkinek ajánljuk, akit érdekelnek az elektronikus hangzások.
A STEIM programok támogatói: STEIM, Gaudeamus Foundation, Mondriaan Foundation, Holland Királyság Nagykövetsége
Új Zeneszínház műhely
Vezeti: Daniel Ott svájci
A négy napos workshop alatt a csoport kortárs zeneszínházi darabokat fog kidolgozni, előadni és komponálni. Daniel Ott bevezetőjében be fogja mutatni John Cage, Dieter Schnebel, Gorge Maciunas, Alison Knowles és George Brecht egy-egy darabját, ami után a résztvevők együtt választják ki, mivel szeretnének foglalkozni. A következő részben saját zenei és színházi akciók gyakorlati, “azonnali” komponálása (nem teszünk éles különbséget a zene és a színház között) és saját rövid darabok kidolgozása következik.
A workshop utolsó napján, a fesztivál zárókoncertjén bemutatásra kerül néhány eredmény: saját darabok és példák a kortárs zene-színház repertoárjából.
Daniel Ott színész, zongoraművész és zeneszerző, a berlini Hochschule der Künste experimentális zene tanára, és alapítója a „Erstes und Einziges Wetterwendisches Wandertheater“ nevű zeneszínházi csoportnak. A műhely célközönsége zeneszerzők, zenészek, énekesek, színészek, rendezők, vizuális művészek.
Támogató: Pro Helvetia, Goethe Institut
Szabad Hangok műhely
A Szabad hangok énekegyüttes és elektronikával dolgozó zeneszerzők műhelye. A Szabad hangok énekegyüttes tavaly alakult Antal Laura vezetésével. Megalakulásukban és névválasztásukban nagy szerepe volt a tavalyi - vokális zenével foglalkozó - Making New Waves fesztiválnak. A SingCircle együttes koncertje és vezetőjük, Gregory Rose előadása inspirálta a magyar kórus vezetőjét, hogy kortárs zene és ritkán énekelt darabok előadására új együttest hozzon létre. Májusi Műcsarnok-béli sikeres bemutatkozásuk után emlékezetes koncertet adtak az Őszi Fesztiválon.
A műhelyen az együttes a Making New Waves fesztivál felkérésére írott -énekhangot, elektronikát és videovezérlést - tartalmazó, új darabokon dolgozik, melyeket a fesztivál zárókoncertjén fog bemutatni.
KépesHang – audiovizuális műhely
Műhelyvezetők:
Stewart Collinson (GB) – filmművész
Peter Cusack (GB) – zeneszerző
A műhely résztvevői Stewart Collinson filmművész és Simon Vincent zeneszerző irányításával audiovizuális installációt készítenek. Az installáció alapanyagainak előállításához ötvözik az egyszerű, mindennapi („low-tech“) tárgyak képeit-hangjait, és a digitális („hi-tech“) technikai legmodernebb számítógépes módszereit. A ceruzarajzokról, egyszerű objektumokról, az utca embereiről készült fotók, videók, valamint a környezetünk hangzásait rögzítő hangfelvételek a számítógépben közös platformra kerülnek. Hogy mi jön létre találkozásukból, a fesztivál műhelyzáró koncertjén kiderül. A műhely résztvevői kreatív módon ismerkedhetnek a digitális kép- animáció- video- és hangszerkesztés alapjaival.
Középiskolás fiatalok jelentkezését várjuk.
Stewart Collinson gyakorló filmművész. Tradícionális és innovatív technológiákat ötvöz annak érdekében, hogy ún. “szemzenét” (eyemusic) kreáljon. Számára az időt strukturáló narratívát a zenei modell helyettesíti, mely képileg fények, árnyak, színek, mozgások és ritmusok alakjában jelenik meg.
Peter Cusack játszik gitáron, buzukin és elektronikus hangszereken, és olyan zenész, akit régóta elbűvöl az állatvilág és a környezeti hangok. Darabjaiban gyakran vizsgálja a zenei absztrakció és a felismerhető hangok interakcióját. Nagyon aktív az elektroakusztikus és az improvizált zene területén, gyakran játszik turnékon, és szerepel rádióadásokban. Sokszor működik együtt más társművészekkel, főleg a film, videó és installáció területén.
Támogató: British Council
A MŰHELYEKRE JELENTKEZNI LEHET A workshop@hcmf.hu E-MAIL CÍMEN, ILLETVE A 06-20-347 0716 TELEFONSZÁMON!
III. ELŐADÁS
Jelen idejű kép- és hangvezérlés – Szigetvári Andrea előadása
(Helyszín: Trafó – DINAMO)
Az együttes képi és hangfolyamatok teljesen új értelmezését teszi lehetővé a jelenidejű vezérlés. Az előadás bevezetést nyújt a MAX/MSPJitter programnyelv használatába, mellyel egyéni programokat hozhatunk létre zene, hang, kép és videó irányítására. A program segítségével összekapcsolható a kép és a hang, a mozgókép zenévé, a zene mozgóképpé alakítható.
IV. KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS
Mit jelent az , hogy ÚJ zene? – kerekasztal-beszélgetés
(Helyszín: Trafó – DINAMO)
Mit jelent az , hogy ÚJ zene? A Making New Waves fesztivál elnevezése (új hullámok keltése) provokálja, hogy mind a szervezők, mind az előadók, mind pedig a közönség elgondolkodjék azon, vajon mennyiben új az, ami a koncerteken elhangzik. A koncertek utáni vitákból, kritkiákból kiderül, hogy az új fogalma nagyon szubjektív, szinte egyénenként változik. A kerekasztal beszélgetésen széles körű, nyilvános vitára szeretnénk alkalmat teremteni arról, kinek mit jelent az új zene. A kerekasztal első felében a felkért résztvevők vitaindító bevezetést tartanak.
Résztvevők:
Horváth Balázs – zeneszerző
Jeney Zoltán – zeneszerző
Korányi Tamás – zenekritikus
Végső Zoltán – újságíró
Tillmann J. A. – esztéta
KONCERTMŰSOR
Február 5., csütörtök
19.30: David Moss: A földönkívüliek Einsteinje – sci-fi zenei fantázia énekhagra, ütőhangszerekre, elektronikára, fényre és képekre
David Moss – ének, ütőhangszerek, elektronika
Fred Pommerehn – fény, képek
Február 6., péntek
19.30: GRM Experience – élő elektronikus koncert hangszórózenekarra
Ea.: Christian Fennesz, Mika Vainio, Christian Zanési - elektronika Nagyterem,
21.00: Michael Waiswisz (STEIM) – koncert MIDI vezérlőkre
Február 7., szombat
19.30: Daniel Ott - zongora Morton Feldman: \For Bunita Marcus\ Nagyterem,
21.00: Agon Orchestra (CZ): “Prága versus New York
Petr Kofron – karmester
Műsor:
Ivan Acher: Tance sv. Víta (2002) – kamaraegyüttesre és elektronikára Michael Gordon: Love Bead (1997) – kamaraegyüttesre és elektronikára
Marko Ivanović: Des Wahnsinnigen Morgensuite (2003) – kamaraegyüttesre és elektronikára
David Lang: Are You Experienced? (1989) - kamaraegyüttesre, narrátorra és elektronikára
Michal Nejtek: Distress Sonata (2002) kamaraegyüttesre, videóra és elektronikára
Február 8., vasárnap
18.00: Hang–Játszó–Ház – workshopzáró koncert
Közreműködnek:
Szabadhangok énekegyüttes Antal Laura vezényletével
Új Zeneszínház workshop és Daniel Ott
STEIM workshop és Michael Waiswisz KépesHang workshop
Stewart Collinson és Simon Vincent
HANG-JÁTSZÓ-HÁZ Február 5-8:
Trafó Stúdió
STEIM: LiSa/Oik workshop
Február 6-8., 15.00-18.00
STEIM: Ensemble workshop
Február 5., csütörtök, 11.00–12.00, 17.00–18.00
Február 6., péntek, 10.00–11.00, 12.00–13.00
STEIM: CracleBox műhely
Február 5., csütörtök, 14.00–16.00
Február 7., szombat, 11.00–14.00
Február 8., vasárnap, 10.00–15.00, (18.00: zárókoncert)
Daniel Ott workshop
Február 5., csütörtök, 14.00–19.00
Február 6., péntek, 14.00–19.00
Február 7., szombat, 11.00–14.00, 15.30–18.00
Február 8., vasárnap, 11.00–15.00 (18.00: zárókoncert)
KépesHang műhely
Február 5., csütörtök, 9.30–12.30, 15.00–18.00
Február 6., péntek, 9.30–12.30, 14.00–17.00
Február 7., szombat, 9.30–12.30, 14.00–17.00
Február 8., vasárnap, 10.00–14.00, 17.00– 18.00 (18.00: zárókoncert)
Szabad hangok műhely
Február 8., vasárnap, 10–15h nyitott próba / Trafó Nagyterem
KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK
Február 5–8. 18.00-tól
Trafó Stúdió “Touch” kiállítás
Február 6. 17.30-19.00
Trafó – DINAMO Jelen idejű kép- és hangvezérlés – Szigetvári Andrea előadása
Február 7. 17.30-19.00
Trafó – DINAMO Mit jelent az , hogy ÚJ zene? – kerekasztal beszélgetés