Trafó Különóra október 7-én 18:30-tól, Dr. Kurdi Imre egyetemi docens vezetésével! A részvétel ingyenes, mindenkit szeretettel várunk.
Angol nyelven, magyar felirattal
A Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.
Legyen a helyszín egy német kisváros, vagy a dél-afrikai Highveld fennsíkja, legyen a főhős katona vagy munkás, játszódjon a történet 150 éve vagy ma – az iparosodott világ kisemberének életérzése, elveszettsége változatlan. Mindannyian bábok vagyunk...
A dél-afrikai Handspring Puppet Company 1985 óta foglalkozik felnőtteknek szóló bábszínházzal. Munkásságukat jellemzi, hogy a bábozást sokféle szemszögből közelítik meg, kihasználva a műfaj adta kísérletezési lehetőségeket. 1992 óta a társulat több dél-afrikai művésszel dolgozott együtt, többek között William Kentridge-zsel, aki kézi rajzra épülő filmjeivel vált a világ egyik legelismertebb kortárs művészévé, és akit 2009-ben a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt.
A közös munka első és nagy sikerű eredménye a Woyzeck a Highvelden, amely a német Georg Büchner ismert művének adaptációja. Ebben a verzióban a főhős nem a 19. század német katonája, hanem egy bevándorló munkás az sivár iparvárossá vált Johannesburgban, a 20. század közepén. A bábok és az animáció együtt érzékeltetik a történet objektív körülményeit és Woyzeck megkínzott elméjének történéseit. A Kentridge által rendezett darab 1992-es premierje óta számos európai ország mellett megfordult szinte minden földrészen is.
William Kentridge 1955-ben született Johannesburgban, Dél-Afrikában. 1973-1976-ig a Johannesburgi Witwatersrand egyetemre járt, majd 1976-78-ban a Johannesburg Művészeti Alapítványnál tanult, 1981-82-ben Jacques Lecoq Nemzetközi Színházművészeti Akadémiájának hallgatója volt Párizsban. Saját bőrén tapasztalta meg a 21. század egyik legnehezebb társadalmi-politikai küzdelmét, a dél-afrikai apartheid felbomlását.
Kentridge munkáiban saját személyes tapasztalatainak szubjektív nézőpontját, kétségeit, érzelmi reakcióit olyan közéleti jelenségekre vetítve mutatja be, amelyeket egyébként jóval leegyszerűsítettebb formában ismerhettünk meg a médiából. William Kentridge egyik legnagyobb különlegessége az a természetesség és invenció, amivel a filmezést, rajzolást, szobrászatot, animációt és előadó-művészetet összeházasítva képes átalakítani a drasztikus politikai eseményeket megrázó költői allegóriákká. Munkáinak egyik technikai különlegessége, hogy a digitális képalkotás korában ő továbbra is analóg módszerekkel készíti szénrajzokból felépülő filmjeit. Cégérévé vált az a technika, ahogyan grafikáit és papír kollázsait apró mozgatások egymásutánjában felveszi. Storyboard és forgatókönyv nélkül készíti filmjeit, egy jelenség megragadására fókuszál, amely a rajzlapon kezd el önálló életet élni. Ezt hagyja kibontakozni, amitől minden egyes filmjét a folyamatos mozgás és változás virtuóz eleganciája hatja át, illetve ez a dinamikus, költői és elgondolkodtató vizuális világ jellemzi a nevével fémjelzett színházi előadásokat is.
Különleges és fontos aktualitás, hogy a Szépművészeti Múzeum 2011. szeptember 20 - október 9. között kamara-kiállítás formájában foglalkozik Kentridge művészetével. Megtekinthető az alkotó „Én itt se vagyok… - I am not me and the horse is not mine” címet viselő, Gogol Orr című darabját feldolgozó videó-installációja.
Rendező: William KENTRIDGE
Az újrajátszást rendezte: Luc DE WIT
Látványterv: Adrian KOHLER, William KENTRIDGE
Animáció: William KENTRIDGE
Fény: Wesley FRANCE
Animációs asszisztens: Erica ELK
Vágó: Thabo NEL
Színész: Mncedisi SHABANGU
Bábosok: Nkosinathi GAAR, Jason POTGIETER, Hamilton DhlAmini, Busi ZOKUFA
Műszaki és produkciós vezető: Wesley FRANCE
Színpadmester: Bruce KOCH
Hang: Simon MAHONEY, Wilbert SCHOUBEL
Zene: Steve COOKS, Edward JORDAN
Zenészek: Clara Hooyberg (cselló), Alfred Makgalemele, Isaac van Graan (harmonika)
Bábkészítő: Adrian KOHLER
Bábkészítő asszisztensek: Francois VILJOEN, Erica ELK
Eredeti fényterv: Mannie MANIM
Díszlet: Francois VILJOEN
Jelmezek: Hazel MAREE
Projekt koordinátor: Basil JONES
Produkciós partnerek: The Standard Bank National Arts Festival, the Johannesburg City Council, the Foundation for the Creative Arts, the German Embassy in South Africa, the Department of National Education and Art Bureau (Munich).
Associate Production : Sarah Ford / Quaternaire
www.handspringpuppet.co.za
www.williamkentridge.net
Fotó: Barney Simon
Lenyűgöző videó a Handspring Puppet Company művészeivel:
https://www.youtube.com/watch?v=h7u6N-cSWtY
Angol nyelvű interjú William Kentridge-dzsel a Handspring Puppet Company alkotóival való együttműködésről (is):
http://edinburgh-festivals.com/viewpreview.aspx?id=472
http://www.artinfo.com/news/story/34261/the-maestro-a-conversation-with-william-kentridge/?page=2
Izgalmas videók William Kentridge-ről és munkáiról!
https://www.youtube.com/watch?v=5_UphwAfjhk
https://www.youtube.com/watch?v=m1oK5LMJ3zY&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=c6Y5hiIGrUY&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=OmvK7A84dlk&feature=related
Angol nyelvű kritika az előadásról:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/theatre-dance/reviews/woyzeck-on-the-highveld-theyrsquove-still-got-their-noses-in-front-2349714.html
Angol nyelven, magyar felirattal
A Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.
Legyen a helyszín egy német kisváros, vagy a dél-afrikai Highveld fennsíkja, legyen a főhős katona vagy munkás, játszódjon a történet 150 éve vagy ma – az iparosodott világ kisemberének életérzése, elveszettsége változatlan. Mindannyian bábok vagyunk...
A dél-afrikai Handspring Puppet Company 1985 óta foglalkozik felnőtteknek szóló bábszínházzal. Munkásságukat jellemzi, hogy a bábozást sokféle szemszögből közelítik meg, kihasználva a műfaj adta kísérletezési lehetőségeket. 1992 óta a társulat több dél-afrikai művésszel dolgozott együtt, többek között William Kentridge-zsel, aki kézi rajzra épülő filmjeivel vált a világ egyik legelismertebb kortárs művészévé, és akit 2009-ben a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolt.
A közös munka első és nagy sikerű eredménye a Woyzeck a Highvelden, amely a német Georg Büchner ismert művének adaptációja. Ebben a verzióban a főhős nem a 19. század német katonája, hanem egy bevándorló munkás az sivár iparvárossá vált Johannesburgban, a 20. század közepén. A bábok és az animáció együtt érzékeltetik a történet objektív körülményeit és Woyzeck megkínzott elméjének történéseit. A Kentridge által rendezett darab 1992-es premierje óta számos európai ország mellett megfordult szinte minden földrészen is.
William Kentridge 1955-ben született Johannesburgban, Dél-Afrikában. 1973-1976-ig a Johannesburgi Witwatersrand egyetemre járt, majd 1976-78-ban a Johannesburg Művészeti Alapítványnál tanult, 1981-82-ben Jacques Lecoq Nemzetközi Színházművészeti Akadémiájának hallgatója volt Párizsban. Saját bőrén tapasztalta meg a 21. század egyik legnehezebb társadalmi-politikai küzdelmét, a dél-afrikai apartheid felbomlását.
Kentridge munkáiban saját személyes tapasztalatainak szubjektív nézőpontját, kétségeit, érzelmi reakcióit olyan közéleti jelenségekre vetítve mutatja be, amelyeket egyébként jóval leegyszerűsítettebb formában ismerhettünk meg a médiából. William Kentridge egyik legnagyobb különlegessége az a természetesség és invenció, amivel a filmezést, rajzolást, szobrászatot, animációt és előadó-művészetet összeházasítva képes átalakítani a drasztikus politikai eseményeket megrázó költői allegóriákká. Munkáinak egyik technikai különlegessége, hogy a digitális képalkotás korában ő továbbra is analóg módszerekkel készíti szénrajzokból felépülő filmjeit. Cégérévé vált az a technika, ahogyan grafikáit és papír kollázsait apró mozgatások egymásutánjában felveszi. Storyboard és forgatókönyv nélkül készíti filmjeit, egy jelenség megragadására fókuszál, amely a rajzlapon kezd el önálló életet élni. Ezt hagyja kibontakozni, amitől minden egyes filmjét a folyamatos mozgás és változás virtuóz eleganciája hatja át, illetve ez a dinamikus, költői és elgondolkodtató vizuális világ jellemzi a nevével fémjelzett színházi előadásokat is.
Különleges és fontos aktualitás, hogy a Szépművészeti Múzeum 2011. szeptember 20 - október 9. között kamara-kiállítás formájában foglalkozik Kentridge művészetével. Megtekinthető az alkotó „Én itt se vagyok… - I am not me and the horse is not mine” címet viselő, Gogol Orr című darabját feldolgozó videó-installációja.
Rendező: William KENTRIDGE
Az újrajátszást rendezte: Luc DE WIT
Látványterv: Adrian KOHLER, William KENTRIDGE
Animáció: William KENTRIDGE
Fény: Wesley FRANCE
Animációs asszisztens: Erica ELK
Vágó: Thabo NEL
Színész: Mncedisi SHABANGU
Bábosok: Nkosinathi GAAR, Jason POTGIETER, Hamilton DhlAmini, Busi ZOKUFA
Műszaki és produkciós vezető: Wesley FRANCE
Színpadmester: Bruce KOCH
Hang: Simon MAHONEY, Wilbert SCHOUBEL
Zene: Steve COOKS, Edward JORDAN
Zenészek: Clara Hooyberg (cselló), Alfred Makgalemele, Isaac van Graan (harmonika)
Bábkészítő: Adrian KOHLER
Bábkészítő asszisztensek: Francois VILJOEN, Erica ELK
Eredeti fényterv: Mannie MANIM
Díszlet: Francois VILJOEN
Jelmezek: Hazel MAREE
Projekt koordinátor: Basil JONES
Produkciós partnerek: The Standard Bank National Arts Festival, the Johannesburg City Council, the Foundation for the Creative Arts, the German Embassy in South Africa, the Department of National Education and Art Bureau (Munich).
Associate Production : Sarah Ford / Quaternaire
www.handspringpuppet.co.za
www.williamkentridge.net
Fotó: Barney Simon
Lenyűgöző videó a Handspring Puppet Company művészeivel:
https://www.youtube.com/watch?v=h7u6N-cSWtY
Angol nyelvű interjú William Kentridge-dzsel a Handspring Puppet Company alkotóival való együttműködésről (is):
http://edinburgh-festivals.com/viewpreview.aspx?id=472
http://www.artinfo.com/news/story/34261/the-maestro-a-conversation-with-william-kentridge/?page=2
Izgalmas videók William Kentridge-ről és munkáiról!
https://www.youtube.com/watch?v=5_UphwAfjhk
https://www.youtube.com/watch?v=m1oK5LMJ3zY&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=c6Y5hiIGrUY&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=OmvK7A84dlk&feature=related
Angol nyelvű kritika az előadásról:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/theatre-dance/reviews/woyzeck-on-the-highveld-theyrsquove-still-got-their-noses-in-front-2349714.html