Finita la Commedia: Medusa Piercing, Exit

     

A Finita la Commedia Társulatota mozgástervező-koreográfus O.Caruso (Juhász Anikó) és a táncos-koreográfus Fehér Ferenc neve fémjelzi.
Juhász Anikó pályája M. Kecskés András Corpus Pantomim Együttesében indult, ezután Malgot Istvánhoz csatlakozott és három évig dolgozott a kecskeméti Katona József Színházban, majd Budapesten A Hold Színháza mozgásszínházi társulatban. Színházi mozgástervezőként párhuzamosan több tucat prózai színházi előadásban dolgozott vezető rendezőkkel, illetve a legjelentősebb kortárs (színházi-) zeneszerzőkkel. 1993-tól a Civil Negyed színházi társulat művészeti vezetője, koreográfus-rendezője, amely 2004 óta a Finita la Commedia név alatt működik.

Fehér Ferenc a Civil Negyed társulathoz való csatlakozása (1999) előtt electric-boogie-val, hip-hop tánccal, illetve több harcművészeti irányzattal is foglalkozott. Mindezek alapvetően meghatározzák mai mozgásnyelvét. Klasszikus értelemben vett modern táncosi képzésben nem vett részt, ám a művészetére meghatározó befolyást gyakorló irányzatoknak köszönhetően egyedi, összetéveszthetetlen stílusban dolgozik. Magyarországon (eltérően bármely „táncnagyhatalom” mezőnyétől) jelenleg ő az egyetlen, aki az utcai táncok világát kortárs színpadon megjeleníti. 2003-ban elnyerte a Soros Alapítvány ösztöndíját, 2004-ben pedig Fülöp Viktor ösztöndíjas volt.

A társulat az Inspiráció esteken már több ízben bemutatkozott a Trafó színpadán (Avondo, Graffiti Orpheus), 2004 januárjában, pedig a Pólusok-est alkalmával mutatták be a Medusa Piercinget. A Társulat hazai és nemzetközi fesztiválok állandó vendége (nagy sikerrel léptek fel többek között Olaszország, Brazília, Portugália, Oroszország, Luxemburg, Lengyelország és Németország színpadain). Munkájukat számos jelentős díjjal méltatták („nagy Herendi” díj, A Tánc Fesztiválja, Veszprém 2004; A legjobb férfi táncosnak járó önálló előadói díj 2002; SZASZSZ 2003).

Az est nyitánya a Medusa Piercing. Már a cím is utal rá, hogy a darab egy zaklatott, sötét világba kalauzolja a nézőt. Medusa megpillantásakor a halhatatlanok is elnémulnak – hasonló élményben van része a közönségnek, amikor a tetőtől talpig feketére kent Fehér Ferenc árnyszerű mozdulatsorát nézve ki-kivillan a táncos világos, átható tekintete. Az előadás nyújtotta élmény kapcsán keresgélni kell a szavakat. Utazás, látomás, rémálom? Fehér Ferenc higanyszerű, vibráló mozgását a The Corporation tagjai által jegyzett, apokaliptikus világképet idéző videó egészíti ki és fokozza szinte az elviselhetetlenségig a mű sokkoló erejét.

„Fehér Ferenc felismerhetetlen, tetőtől talpig feketére kent figurája embertelen tempót diktál, félelmetes utazásra visz a tudatalatti beláthatatlan mélységeibe zuhanva. Alakja a számítógépes játékok hőseit, ijesztő démonalakokat, korunk egomán izompacsirtáit és az egyes világok között szörfölő fantasy hősöket olvasztja össze egyetlen ambivalens huszonegyedik századi ikonná, mely kitörölhetetlenül beleég az emlékezetünkbe.”
(BALKON, 2004/3 Tóth Á. V.)

Medusa piercing (30 perc)
Médium: Fehér Ferenc
Koreográfia: O. Caruso, Fehér Ferenc
Origó: Lőrinc Lilla /videón/
Zene: The Corporation
Design: O. Caruso
Fény: Bánki Gabi
Videó: The Corporation
Rendező: O. Caruso

 

A szünet után a Finita la Commedia estjét az Exit (Kaspar-variációk) zárja. Fehér Ferenc szólója egy korábbi darab (Kaspar 2002) igényesen átdolgozott, átszerkesztett, érettebb, egyszemélyes változata. Az Exit végleges változatának bemutatója 2003 novemberében volt Prágában. Ahogy a Medusa Piercingben, ezúttal is érvényesül Juhász Anikó kiforrott színházi látásmódja. Képzõművészeti igényességgel felépített fény- és látványterve, precíz dramaturgiája elegáns keretet nyújt a fiatal táncos vad energiákat képviselõ mozgásvilágának. Az Exit-ben egyértelműen megmutatkozik, milyen látványosan fejlődött Fehér Ferenc tánctechnikája a korábbi darabjaihoz (Avondo, Graffiti Orpheus) képest, sikerült mozgásában a nyers erőt, a break-es, utcai táncos elemeket professzionális színházi jelenléttel ötvöznie.

„Fehér Ferenc és Juhász Anikó (O. Caruso) közös munkája jó példa arra, hogyan lehet megfelelő kezekben egy elemi erejű tehetség még kifejezőbb, sokszínűbb, kísérletezőbb. Fehér Ferencet lenyűgöző színpadi jelenléte, robbanékonysága, vibráló lénye, egyre eredetibb, sajátos mozdulatvilága jelenleg a szakma talán legizgalmasabb táncosává emeli.”
(Élet és Irodalom, 2004. jan. 16. Tóth Á. V.)

EXIT – Kaspar variációk (20 perc)
Tánc: Fehér Ferenc
Koreográfia: O. Caruso, Fehér Ferenc
Zene: ZUM, The Corporation
Fény, Design: O. Caruso

Az előadás estéjén a kávézóban Szenteleki Dóra a Finita la Commedia Medusa piercing című darabjáról készített fotói láthatók.

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek