Wayn Traub / Toneelhuis: Maria-Magdalena

2000 Ft / diák: 1500 Ft (Trafó bérlet érvényes!)

FUTURSPEKTIV – Új Flamand Mesterek Fesztivál keretében a Trafó bemutatja:
PENDULUM színházi ingajárat 4’
 

A program időtartama: 90’
Az előadást magyar és angol feliratozással játszuk.
 

Az áprilisi antwerpeni bemutató után a turné első állomása Budapest!
 

Április 18-án, szombaton az előadás után Molnár Szabolcs zenekritikus, zenetörténész beszélget Wayn Traub rendezővel.
   

Műfaj-orgia az excentrikus flamand rendezőtől - film, zene, tánc és színház ötvözete. A Maria-Magdalenával Wayn Traub lezárja a Wayn Wash Trilógiát, melynek elkészítésére az eredetileg filmesnek készülő művész majd egy évtizedet szánt.

„Film-opera”: így nevezi Traub az általa teremtett műfajt; színház, videó, film és zene különleges egyvelegét. Traub „Manifesto of Animal Theatre” címmel tett hitet az Antonin Artaud-i rituális színház hagyományaihoz való visszatérés mellett, majd egy évtizedet töltött a formával való kísérletezéssel. A Maria-Magdalena kísérletei csúcspontja, a trilógia záróakkordja. Ezúttal közel 60 színész és táncos, valamint 40 statiszta bevonásával Kínában forgatta a színpadon három vásznat betöltő film egyes részeit, melyben Zhibo Zhao, Kína egyik leghíresebb táncosnője és Gabriel Rios belga énekes is felbukkan. A zenét a norvég Jaan Hellkvist jegyzi.

„A Kelet esztétikája és a szépséghez való viszonya vonzott leginkább. A hagyományos kínai tánc nagyon finom és nőies. Egész életen át tanulják a táncosok ezeket az ősi technikákat. Kitartást és elhivatottságot igényel. Rajongok ezért az egyszerűségért és a tökélyre törekvés ezen formájáért.” (Wayn Traub)

Traub ez alkalommal kijátssza ütőkártyáit: virtuóz videómontázs-technikáját, erőteljes, szuggesztív színpadi jelenlétét és különleges hangját. A sámán énekes Ioqanan szerepében egyedül áll a színpadon, amely egyszerre installáció és a rítus helyszíne. A Maria-Magdalenában megjelenik napjaink világának agressziója, felfokozott tempója, vad éjszakai élete, a csalás és csábítás, romlás és félelem képei, valamint a szépség utáni vágyakozás.

A Maria-Magdalenában a Keletről alkotott sztereotípiáink mellett keveredik rituális színház, giccs, katolicizmus, misztérium, erotika és pszichoanalízis. Mindez kortárs köntösbe csomagolva, olyan vizuális eszközök segítségével, melyekre az MTV hirdetései, az amerikai sorozatok és az internet voltak a legnagyobb hatással.
 

Ebben a világban meghökkentő módon fonódik össze ázsiai apácák, afrikai áruházi rapperek, katolikus püspökök, egy letűnt civilizációk után kutató régész, egy költő, két művészetkritikus és egy a szemüvegébe kamerát rejtő férfi története. Ioqanan egy olyan civilizáció szimbóluma, mely csak önmaga elpusztítása által és árán képes megújulni, Mária Magdaléna – az anya – pedig pusztító, ám tisztító erő.
 

A nyolc éve bemutatott első rész, a Maria-Dolores, amelyet 2007 novemberében láthatott a Trafó közönsége, hangos sikert aratott a nemzetközi színházi világban. A második rész, a Jean-Baptiste fogadtatása is rendkívül kedvező volt. A Maria Magdalena bemutatójára április elején kerül sor Antwerpenben.
 

„A Maria-Dolores az anya, a Jean-Baptiste pedig a férfi alakjára koncentrál. A Maria-Magdalena központi figurája Salomé, a csábító. A csábítás, a vonzerő és a szexualitás mellett a képek és a reklámok hatalmáról is szól ez a darab. Számomra Mária Magdolna (Maria Magdalene) és Salomé (Salome) egy és ugyanaz a személy. A trilógia tele van Mária Magdolnákkal, anyafigurákkal és Keresztelő Szent Jánosokkal (Jean-Baptiste). Salomé tánca János lefejezéséhez vezet. Számomra a lefejezés, vagyis a kasztráció társadalmunk jelenlegi állapotának metaforája. A lefejezés a végpont, amely után adott az új kezdet lehetősége.” (Wayn Traub)
 

„A magam viszonyítási pontja vagyok. Tudom előre, hogy a témák, amelyeket választok és az, ahogyan ezeket feldolgozom, nem a könnyed szórakozást szolgálják, ezért nem leszek soha népszerű. De nem is a népszerűséget keresem, művésznek lenni nem erről szól.” (Wayn Traub)
 

„Wayn Traub a történetek folyamatos újragondolására késztet. Ám amellett, hogy mélyen elgondolkodtat, meg is nevettet. A nagyszabású produkció tele van finom humorral. Felejthetetlen, ahogy öniróniával teli előjátékával, maníros karmozdulataival, semmibe révedő arckifejezésével elindítja az előadást – mintha mindent hatalmas idézőjelbe tenne... Traub görbe tükröt tart elénk, amelyben az előadás végén konkrétan is megidéződik Szűz Mária: egyik melle kitakarva, kezében a halált jelképező kasza és egy tükör, amely lehet a hiúság jelképe, de a szembesítésé is.” (A nő négyszer, Maul Ági, Hajónapló Műhely)
 

Wayn Traub életrajza (angolul)!
 

Kritikák a Maria-Doloresről (magyarul):
www.szinhaz.net
www.ellenfeny.hu
www.szinhaz.hu
 

Koncepció, szöveg, rendező: Wayn TRAUB
Zene, producer: Jåån HELLKVIST
Dalszöveg: Wayn TRAUB
További szövegek: Jeroen OLYSLAEGERS
Szereplők:
Wayn TRAUB, Andy NG, Gabriel RIOS, Lotte VERBEEK, Simonne MOESEN, Omar PORRAS, Mo LI, Wenxing OYANG , Shiyun WANG, Yingyu WANG, Jia WANG, Zhibo ZHAO, Andrian FISHER, Andrew WISE, Patrick BEBI
Kamera: Arnout André DE LA PORTE
Produkció: Toneelhuis
Koprodukciós partnerek:
Theatre de la Ville, Paris (FR), Teatro de la Laboral - Ciudad de la Cultura, Gijon (ES), Productiehuis Rotterdam (Rotterdamse Schouwburg), International Theater Festival v/ Kulturhus Arhus (DK), Theaterfestival Boulevard’s Hertogenbosch (NL), Theplanetartdirectors (BE)
 

"Wayn Traub mestereinek, Wim De Wildének, Johan Söderbergnek, Freddy Decreusnak és Luc Buelensnek ajánlja ezt a darabot."
 

http://www.cn-culture.cn/
 

Támogatók:

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek