1500 Ft / diák: 1200 Ft (Trafó bérlet érvényes!)
A Képek Ideje - Temps d’ Images Fesztivál keretében
A február 6-i, pénteki előadás után Thierry de Mey-jel Szigetvári Andrea zeneszerző beszélget (angolul, magyar tolmácsolással)! Mindenkit szeretettel várunk!
Teresa de Keersmaeker (Rosas) és Thierry de Mey közös forgatókönyvére, és de Mey zenéjére készült táncfilm, a Rosas danst Rosas:
Program:
THIERRY DE MEY (B): LIGHT MUSIC (2004) - 20’
Darab karmesterre-szólistára, kivetítő eszközökre és interaktív rendszerekre
SZIGETVÁRI ANDREA (H): SWINGING DOOR / Lengőajtó – 30’
Darab táncosra és élő elektronikára
Egy este, két világ: interaktív zene tánccal és élő elektronikával, utána multimédia darab egy szólistára, aki egy személyben ütőhangszeres és karmester. Kivetítők, táncosok, zene és elektronika különleges találkozása ez – az élményre garancia a Rosas társulattal és a Forsythe balettal is sokat dolgozó Thierry De Mey neve és Szigetvári Andrea személye, akit a Making New Waves kortárs zenei fesztiválról ismerhet a kíváncsi közönség. A tavalyi Képek Ideje Fesztiválról is emlékezhetünk Thierry de Mey nevére: az ARTE filmválogatásában a William Forsythe koreográfiájából rendezett One flat thing reproduced című táncfilmjét láthatta a közönség a Művész moziban.
Szigetvári Andrea (H): Swinging Door / Lengőajtó – 30’
A darabhoz az inspirációt Shunryu Suzuki egyik szövege adta, ahol a légzés folyamatát lengőajtóhoz hasonlítja: “amit énnek nevezünk, az csak egy lengőajtó, ami aszerint mozog, ahogy beszívjuk és kiengedjük a levegőt. Csak mozog. Ez minden. Amikor az elméd elég tiszta és nyugodt, hogy kövesse ezt a mozgást, akkor nem létezik semmi, nincs én, nincs a világ, nincs elme, nincs test, csak a lengőajtó."
A Swinging Door forrása a torok hangzásai (beszéd, légzés) és elképzelt lengőajtók hangimitációi voltak. A darab elektroakusztikus zenei loop-ok, felvett hangokból előállított, különböző tempójú, periodikusan ismétlődő ritmusképletekből áll. Egy-egy zenei periódust (fordulatot) több, nem feltétlenül egyenletes szakasz alkot. Az előre felvett, átdolgozott és élőben átalakított hangok mozgását a két táncos, Ladányi Andrea és Bánki Zsolt keze vezérli, melynek pozícióját videókamera követi. A táncosok mozdulataikkal megjelenítik a loop-on belüli ritmust és karaktert. Ahogyan egy zenei periódus sok elkülönített momentumból áll, úgy a testek folyamatos mozgása is kimerevíthető kis egységekből tevődik össze. A tánc-zenész olyan táncos, aki mozdulataival (egy színkövető vezérlőrendszer segítségével) képes a loop-okat elindítani, leállítani és mozgásának paramétereit (tempó, hangmagasság, hangszín) változtatni.
Közreműködik: Ladányi Andrea, Bánki Zsolt
Szigetvári Andrea
Tanulmányait a varsói Fryderyk Chopin Zeneakadémián, majd Fulbright ösztöndíjasként az USA-ban, a New York-i City University-n és a Stanford Egytemen végezte. 1995-től tanít zenei informatikát a Pécsi Tudományegyetemen és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. 2001-ben a Bourges-i Elektroakuszikus Zenei Verseny két díját is elnyerte multimédia és "soundart" kategóriában. Tudományos és kreatív munkája a hangszín új zenében betöltött szerepére koncentrál.
Ladányi Andrea
1981-ben végzett a Magyar Táncművészeti Főiskolán. 1981-86-ig a Markó Iván vezette Győri Balett szólótáncosa. 1986-89-ig balettet, modern és jazztáncot tanul Torontóban, New Yorkban, Los Angelesben. 1989-91-ig a Helsinki City Theatre szólótáncosa, majd 1992-ig a Finn Nemzeti Opera szólótáncosa. 1995-ben megalakítja és vezeti a LA Dance Company-t. 2002-ben kinevezik a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem Mozgástanszékének élére. Liszt- és Harangozó-díjas, Érdemes művész.
Bánki Zsolt
A Magyar Táncművészeti Főiskolán, majd a Nizza Művészeti Intézetben végezte tanulmányait. A következő együtteseknél szerepelt: Pécsi Balett, LA Dance Company, Madách Színház, Rock Színház. Készített koreográfiákat a Szegedi Nemzeti Színház, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház és a Katona József Színház részére. Számos televíziós produkció vendégtáncosa. A 2007-es Veszprémi Összművészeti Fesztiválon a legjobb férfi táncos díjat kapta.
Thierry De Mey (B): Light Music (2004) - 20’
A Light Music című, „karmesterre/szólistára” és a különös fény-árnyék hatásokra komponált darabot első ízben 2004 márciusában a lyon-i zenei biennálén mutatták be . A mozgás által keltett hangok és a tánc-mozdulatok újraértelmezésével a darab különleges élményt nyújt: a megvilágított kezek folyamatos mozgásából adódó formák és az utánuk maradó lenyomat irányítja a zenei anyagot. A zene és a mozgás néha szimbiózisban él, máskor összeütközik, egymást hol segítve, hol akadályozva.
A „Light Music”-ot játszani önmagunk újra felfedezését jelenti. Egyszerű mozdulatok újra tanulását azok minden erejével, de legfőképpen azok minden törékenységével. Kézmozdulatok, gesztusok, testbeszéd; egy egyenes, vagy egy görbe mindent elmondhat. Egy zörej, egy lélegzet, és minden a helyére kerül; egy szétszaggatott szív verése.” /J. Geoffroy/
Thierry De Mey filmes, zeneszerző, ütőhangszeres. Társ-alapítója volt a Maximalist! és az Ictus zenekaroknak, melyek több darabját is előadták. De Mey darabjait ezenkívül előadta többek között az Arditti vonósnégyes, a Hilliard Ensemble,a London Sinfonietta.
Közreműködik: Jean Geoffroy
Koprodukciós partnerek:
Charleroi/Danses, Centre Chorégraphique de la Communauté Française, Gmem, National Center for Musicale Creation (Marseille)
Producer:
Grame, National Center for Musicale Creation (Lyon)