1500 Ft / diák: 1200 Ft (Trafó bérlet érvényes!)
Az előadást angol felirattal játszuk!
Február 3-án a Kalevala után aki felmutatja belépőjét, fél áron, 500 Ft-ért válthat jegyet a Bárban zajló Barbez koncertre!
Értelmezhetőek-e a mai ember számára az ősi szerepek, hősök és az általuk megtestesített eszmék? Horváth Csaba koreográfus, rendező és Szálinger Balázs költő Kalevalájában az ősi eposz mitikus múltja találkozik a jelen technokrata világával és a Nils Petter Molvaer norvég trombitaművész északi hangzású kompozícióival.
Szellem és anyag, művész és iparos klasszikus ellentéte az előadás világán belül a zene, a mozgás és a színészek, táncosok kifejezőerejének köszönhetően új értelmet nyer. A Kalevala ősképei, az elemi emberi gesztusok, a mítoszt megjelenítő testek és hangok az időből kilépve, ugyanakkor az időnek alárendelve jelennek meg.
„Ezer tavon beállott
Ezer jégtükör és tarolt fehérség.
Rókák és szomorú szemű hiúzok
Élnek itt nyomorultul – ím: a Semmi.
Mintha isteni fegyverek közismert
Gyakorlótere lenne: itt varázsolt
Gyerekként Zeusz, itt dobált Thor isten
Műanyag kalapácsot, itt tanult meg
A Természet erőt mutatni – végül
Belehíztak a rombolás övébe,
S Délre mentek, ahol nemes borokkal
Koccintottak az elhagyott vidékre.”
(Szálinger Balázs)
Horváth Csaba a néptánc felől érkezett a kortárs világába, koreográfusi pályafutása tíz éve a Duhaj című koreográfiával indult. Előadóként a Honvéd együttestől Kovács Gerzson Péter TranzDanz formációján át számos produkcióban közreműködött, majd nyolc éven át a Közép-Európa Táncszínház koreográfusaként dolgozott, mielőtt 2005-ben megalapította saját társulatát, a Fortedanse-t. Nézőink 2007 januárjában, majd idén szintén januárban találkozhattak a társulat legutóbbi, A testek felszínének esetleges állapotairól című darabjával. Horváth Csaba 2007-ben Lábán Rudolf-díjat kapott, a díjjal elnyert összeg felhasználásával készítette el a Kalevalát, melynek országos premierje április 4-én volt a debreceni Csokonai Színházban.
Nils Petter Molvaer norvég kortárs hangművész, jazz zenész, komponista. Különleges atmoszférájú, az északi népekre jellemző, kristálytiszta lelkiségből ihletett kompozíciói, hallatlan érzékenysége és improvizációs intelligenciája keltette fel a koreográfus figyelmét. A Fortedanse legutóbbi koreográfiájának záróképében már hallhattak egy művet tőle a Trafóba látogatók.
„A Horváth Csabával első ízben dolgozó Mucsi Zoltán (Vejnemöjnen) és A tavasz ébredésében már feledhetetlent alakított Horváth Lajos Ottó (Csapos, Sör) játéka egyenesen mérföldkőnek tűnik. A szálkás, inas testű Mucsi, és a nagyerejű, korpulens Horváth Lajos Ottó olyan kihívásoknak felel meg, olyan mértékben tud partnere lenni a mozgásszínészként magasan képzett játékosoknak és az előadásban szereplő táncosoknak, hogy az ember szinte a szemének sem hisz.” (Halász Tamás)
„A formailag és tartalmilag is többszörösen rétegzett új-Kalevala szöveg verses megvalósulásáért feltétlenül dicséret illeti - a színpadi szerzőként most debütáló - Szálinger Balázst, akinek verstani érzéke figyelemre méltó, versmértéke sehol nem döccen, csak helyenként gyötörnek - kevés rosszul eltalált szó hallatán- stiláris kételyek egy-egy feledhető, ám igen ritka pillanatban. Szálinger szövegében szépség az is, ahogyan a karjalai rúnók (dalok) hangzás-világához idomul, és nyelvi humora fűszere lesz a hűvös skandináv hangulatnak. A szöveg teljes átirat; az eredeti Kalevalából csupán a nevek és egy kiragadott, követhető cselekményszál fedezhető fel.” /Vida Virág, kultúra.hu/
Rendező, koreográfus: Horváth Csaba
Szereplők:
Andrássy Máté, Barta Dóra, Bora Gábor, Blaskó Borbála, Földeáki Nóra, Horváth Lajos Ottó, Kádas József, Krisztik Csaba, Kovács Lehel, Mucsi Zoltán, Sipos Vera, Vati Tamás, Zarnóczai Gizella
Író: Szálinger Balázs
Zene: Nils Petter Molvaer
Dramaturg: Gyulai Eszter
Díszlet: Antal Csaba
Jelmez: Benedek Mari
Fény: Payer Ferenc
Hang: Kondás Zoltán
Kritikák a Kalevala című előadásáról:
Halász Tamás: ÉPÍTETT ÖRÖKSÉG - Revizor
Pap Gábor: Festett testek szimfóniája - Ellenfény
Halász Glória: Embervályog - Táncélet.hu
Szoboszlai Annamária: Import identitás és „Szampóóó" - Színház online
Fent és lent? Van, aki mindig felfelé indul a Trafó lépcsőjén, és Nagytermünk programjait figyeli, mert a tánc, az új cirkusz, vagy a kortárs színház szerelmese, míg van, akinek a Trafó a késő éjszakai nyüzsgést, a Trafó Bár Tangó koncertjeit jelenti.
Épp itt az ideje, hogy meginduljon az áramlás a két „dimenzió” között. Némi motiváció gyanánt új akciónk lényege: mindenki tegye biztos helyre nagytermi jegyét! A Kalevala után február 3-án ugyanis aki felmutatja belépőjét, fél áron válthat jegyet a Bárban zajló - szintén Trafós szervezésű - Barbez koncertre. Ősi eposz új formában, majd Celan versek a legkülönbözőbb zenei műfajok keveredésével, egyenesen Amerikából!
Produkciós partnerek: Csokonai Színház (Debrecen), Trafó
Támogatók: