Az útlevelek nem egyforma hatalommal ruházzák fel birtokosuk, azaz nem egyformán erősek. Míg bizonyos útlevelekkel majdnem bárhová utazhatunk a világon, mások számára az utazás komoly nehézségekkel jár.
Az Útlevél-áldó performanszt mint komikus szertartást vagy modern rituálét azok a nyomasztó folyamatok hívták elő, amelyeket gyengébb útlevéllel rendelkező polgártársainknak külföldi utazásaik alkalmával kell kiállniuk. E körülmények pedig további társadalmi-politikai hierarchiákat és egyenlőtlenségeket teremtenek a globális közösségen belül – nemzetiségi alapon.
Az "Art of Being Me" projekt rokon területeken dolgozó, de különböző kultúrákból származó művészek között teremt lehetőséget a beszélgetésre. A performanszot követően sor kerül az előadás rendezője, Venuri Perera és Raubinek Lili, koreográfus és performanszművészek beszélgetésére Herczog Noémi kritikus moderálásával, mely beszélgetés a nemzetállam és a nemzeti identitás kérdését fogja vizsgálni - az egyik esetben egy nacionalista, a másik esetben globális környezetben.
A beszélgetés kiindulópontja a colombói születésű, jelenleg pedig Amszterdamban élő koreográfus és performer, Venuri Perera performansza, valamint a Dioráma Csoport előadása, a Dioráma magyarokkal, amely október 31-én látható a Trafóban.
Az előadást követő beszélgetés:
Srí Lanka-i és magyar útlevéllel: identitás, nemzet, globalizmus
Hogyan közelíti meg a nemzeti identitás elsőre régimódinak tűnő kérdését két koreográfus és performanszművész - Raubinek Lili és Venuri Perera - a globalizáció és az erőszakos nacionalizmus idején. Hogyan és miért használják a rituálét, a performanszművészetet, a koncept artot és az önéletrajzi (autobiografikus) módszereket? Magyarországon ma a kortárs előadóművészek körében is megfigyelhető tendencia, hogy újra előveszik a "nemzeti" identitás problémáját, amelyet ezzel párhuzamosan a nacionalista szekértáborok látszanak kisajátítani.
Miért dönt úgy 2023-ban egy koreográfus és kollégái, hogy egy látszólag konzervatív témában hozzanak létre egy performanszt? Miért veti fel egy fiatal, Colombóban született performanszművész a nemzetállam kérdését Amszterdamból a 21. században? Van-e nekik kettejüknek mondanivalójuk egymás számára?
Résztvevők:
Raubinek Lili - koreográfus
Venuri Perera – koreográfus, performanszművész
Moderátor: Herczog Noémi, kritikus
Koncepció, performer: Venuri Perera
Venuri Perera független koreográfus, performanszművész és kurátor a Srí Lanka-i Colombóból. Munkáiban az erőszakos nacionalizmus, a patriarchátus, a gyarmati örökség és az osztály problémáival foglalkozik. A rituálék kereteinek felforgatásával, nyilvános térben, színházakban és galériákban végzett performatív kísérletek révén vizsgálja az érzékelés és az érzékiség hatalmi dinamikáit. 2004 óta multidiszciplináris, helyi és nemzetközi projektekben is dolgozik. Egyéni munkáit 2010 óta számos helyre hívták meg Európában, Ázsiában, a Közel-Keleten és Afrikában.
A következő alkotókkal dolgozott együtt: Geumhyung Jeong (Zürcher Theaterspektakel), Natsuko Tezuka (Saison Foundation, Kyoto Experiment), Zwoisy Mears-Clarke (Theaterformen, Goethe Coproduction Fund) és Eisa Jocson (ongoing / Mousonturm).
Venuri 2015-2020 között a Colombo Dance Platform (Goethe-Institut Colombo) program kurátora volt. Alapító tagja a The Packet független művészkollektívának, vendégtanár a Colombói Vizuális és Előadóművészeti Egyetemen, valamint tagja a Srí Lanka-i Művészeti Tanács táncbizottságának. 2021-ben végzett Das Theatre-ben, jelenleg Amszterdamban él. Mind életében mind munkájában célja az együttérzés és a gyógyulás feltételeiért folyó munka, melyben olykor kudarcot vall, de töretlenül optimista.
Támogatók: EUNICH-Projelt, Cseh Centrum Budapest, Osztrák Kulturális Fórum Budapest, Holland Nagykövetség Budapest
EUNIC-Project | |
NL Netherlands | |
The Art of Being Me |