HENRIK IBSEN: PEER GYNT - színmű 2 részben

2200 Ft / diákjegy: 1800 Ft
Általános bérlet érvényes
Ikerbérlet érvényes

magyarul

Önálló képzőművészeti akciónak is beillő vetített képek, zene, tánc és szöveg – csodákkal teli, az emberi psziché tudatalatti rétegéig érő – egységével a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a Forte Társulat közös Peer Gyntje.

Az álom és a valóság határmezsgyéjén játszódó Ibsen-klasszikust újrarendező Horváth Csaba kísérlete az emberi test lehetőségeit bontja ki, de az irodalmi szöveget megtartja. Szerinte ezt a módszert nem minden mű tűri, de a Peer Gynt olyan szürreális, szimbólumokban gazdag eposz, amely megengedi az efféle elvonatkoztatást. Az előadás sajátos látványvilágát a rendező állandó munkatársai, Milorad Krstić szlovén festő- és multimédia-művész, valamint Benedek Mari Jászai-díjas jelmeztervező álmodták meg.



www.fortecompany.hu
www.tm-t.ro
 
Fordította/Translated by: Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa
 
Peer Gynt - Balázs Attila 19-én / Krisztik Csaba 20-án
Åse - Zarnóczai Gizella
Solvejg - Simkó Katalin
Zöldruhás nő - Borbély B. Emília
Helga, Pásztorlány, Husszein - Magyari Etelka
Anitra, A vőlegény anyja, Pásztorlány, Kari - Éder Enikő
Ingrid - Tasnádi-Sáhy Noémi
Pásztorlány, Huhu - Tar Mónika
A vőlegény, Von Eberkopf, Szfinx, Begriffenfeldt, Utas, Sovány ember - Andrássy Máté
Aslak kovács, Trumpeterstále, Fellah - Aszalos Géza
Dovre papa, Csúnya fiú - Fehér László e.h.
Gomböntő, A vőlegény apja, Monsieur Ballon - Nagy Norbert e.h.
Solvejg apja, Master Cotton, Hajószakács - Kiss Attila
Pap, Görbe - Vati Tamás
Rabszolganő, táncoló lány, őrült, stb. - Baczó Tünde
 
Díszlet/Set: Milorad Krstić
Jelmez/Costume: Benedek Mari
Fényterv/Lighting design: Payer Ferenc
Zene/Music: Szelevényi Ákos, Cári Tibor
Koreográfus-asszisztens/Assistant to choreographer: Baczó Tünde
Rendező-asszisztens/Assistant to director: Gyulay Eszter
A tervezők munkatársai/Collaborators in design: Albert Alpár, Gyenis Erzsébet
Ügyelő/Stage manager: Kertész Éva
Súgó/Promter: Czumbil Marika
Produkciós vezetők: Számel Judit, Gálovits Zoltán
 
RENDEZŐ/Directed by: HORVÁTH CSABA
 
Támogatók: NKA, EMMI, Temesvár Városi Önkormányzata, Bethlen Gábor Alap
 

Turbuly Lilla: A mesék tetején www.tanckritika.hu
Grandiózus azért is, mert a mű – hogy maradjunk a darabbeli híres hasonlatnál – hagymahéjszerűen egymásra rakódó rétegekből épülő, bonyolult világát a rendező összetett módon, a társművészetek segítségül hívásával állította színpadra. Milorad Krstić látványvilága egymástól igencsak eltérő eszközöket használ: egyrészt a népmesék illusztrációira emlékeztető, egyszerű, tiszta formavilágú háttérképeket, másrészt modern, absztrakt festményeket idéző, hangulatokat, érzéseket kifejező kivetítéseket, harmadrészt pedig árnyképeket. Benedek Mari jelmezei a darab megannyi megjelenített világához illően nagyon sokfélék: egyszerűek és komolyak, meglepőek és játékosak – de mindig sokat tesznek hozzá az egyébként is összetett színpadképhez. Pedig díszlet alig akad, időnként egy-egy hangsúlyos tárgyat hoznak be: kovácstűzhelyt, hajógerincet, fürdőkádat. Ami még jelentéses a díszletben: az életút elágazásait a többször megjelenő KRESZ-táblák jelzik, ahogy Peer Gynt életének végén is egy közlekedési lámpa hunyorgat hol zölden, hol sárgán, hol pirosan, attól függően, hogy kap-e még egy kis időt a Gomböntőtől.
A nagyváradi fesztiválon a kettős szereposztásból Krisztik Csaba alakította a főszerepet. Peer Gyntjében a fiatalság minden önzése és kíméletlensége keveredik az ideálokat kergető érzékenységgel. Annyira könnyedén és annyira energikusan mozog, hogy amikor a frissen felújított színház aranyozott cirádás oldalfalára csak úgy, mintha sétálna, fellép egyet-kettőt, azon se csodálkoznánk, ha egészen a mennyezetig gyalogolna. Mindeközben egyszer nem akad el a lélegzete, úgy mondja a végeláthatatlan hosszúságú verssorokat. Zarnóczai Gizella (Åse) a gyermeke hibáit is tisztán látó, őt mégis feltételek nélkül szerető anya ambivalens érzéseit hangsúlyozza, Simkó Katalin Solvejgje szinte észrevétlen és figyelmen kívül mégsem hagyható állandó jelenlétével képviseli ugyanennek a feltétlen szeretetnek egy másik oldalát. Az előadás humora leginkább Andrássy Mátéhoz kötődik, aki magas testalkatát folyton a játék részévé teszi. Vati Tamás Görbeként és Papként is emlékezetes. A prózai színészek szépen helytállnak a Forte táncosai mellett.
 
Nem hibátlan, de nagyon hatásos www.szinhazkolonia.hu
Ehhez az alapvetően nem prózai színházi szöveghez nagyon jó párosítás Horváth Csaba alapvetően nem prózai színháza. Lehet, sok kőszínházi rendezőnek azért is tört bele a bicskája ebbe az előadásba, mert a kőszínházi eszközökkel próbáltak színpadra "nyomorítani" egy alapvetően színpad-idegen darabot.
 
Horváth Csaba előadásában a mozgás mellett tucatnyi vizuális elem segítette, hogy csak ritkán éreztem lankadni a figyelmemet. Az előadás látványvilágáért a rendező állandó munkatársai felelnek, a nemzetközileg elismert, sajátos szín és formavilágot teremtő Milorad Krstić festő és multimédiaművész készítette a vetített hátteret, valamint Benedek Mari Jászai Mari-díjas jelmeztervező munkáját dicsérik a pompás kosztümök.

www.topptipp.hu 
Soha többet nem állítjuk, hogy Ibsen drámája inkább olvasnivaló! Költői textusa ebben az 
előadásban, rácáfolva a régebbi színpadra állításokra,  mágikus erővel szárnyal.  Horváth
 Csabát  hajlamosak vagyunk a "fizikai színház" mestereként kategorizálni,  ez az alkotása 
azonban végképp bizonyítja, hogy a jelzők nélküli Színház emblematikus alakja. Krisztik Csaba minden szava tűélesen értelmezett, sallangmentes játéka, pregnáns dikciója a fizikai bravúrok nélkül is utcahosszal veri a régi Peer-eket. Pszichologizálás, mütyűrözés nélküli, direkt stílusa hihetetlen szuggesztióval kelti életre a betűkbe merevített gondolatiságot. Három és fél órán át a színpadon lenni magában is maratoni teljesítmény, ám az
 egységet egy pillanatig sem veszélyeztető változatosság tovább hatványozza az alakítás értékét. A nyitóképben Zarnóczay Gizella éles kontúrokkal rajzolt Aase-ja tűnik fel, az esküvői
jelenetben a gyönyörű  Tasnádi-Sáhy Noémi  tündököl Igridként. A kiváló erőket mozgósító temesváriakhoz és a Forte Társulathoz csatlakozik, a Színművészeti Egyetemről, Dov
re papa manószerepében az átütő karakterű  Fehér László. Fergeteges a tempó, a különös gesztus-kompozíciók eleven lüktetéssel telítik a  Milord Krstic jellegzetes háttérképei előtt gomolygó történéseket.  Vati Tamás Nagy Görbé-je kígyózó mozgással, kifeszített pózokkal áll a vándor útjába, a Zöldruhás Nő, Borbély B.Emília ellenállhatatlanul csábít.  Dresch Mihály  balkáni beütésű táncai,  pánsípos merengései hatásos akusztikai kö
zeget teremtenek. A trópusi kép gigászi "Hal tányéron"-csendélete előtt a meggazdagodott  Peer Gynt világrengető álmaival henceg,  hogy aztán megkopasztva bolyongjon a sivatagban.  Anitra tánca  Éder Enikő varázsos énekével dúsul, a Szfinxen kívül Andrássy Máté  metsző stílusa
 több szerepben is triumfál. Annyira jó lenne sok gyönyörűséges mondatot idézni, de az 
úgysem pótolná  a hang, a látvány, a ritmus lenyűgöző egységét.  Az annyiszor megoldat
lan halál-jelenet, a negyedéves színész-rendező-koreográfus szakos  Nagy Norbert egyszerűségében nagyhatású  színpadi jelenlétével, háromszoros fokozásban vezérel a tetőpontra.  A tavasz ébredése, Godot-ra várvaÉjjeli menedékhely, Peer Gynt: a rendező
 Horváth Csaba útja töretlen lendülettel halad a kortárs színház kitaposatlan útján.
A Sasfiók, a Színész és a becketti Estragon után, a Peer Gynt újabb fényes állomása az 
újra itthon játszó, kivételes egyéniségű  Krisztik Csaba  pályájának.


Ajánljuk még

Nincs megjeleníthető tartalom.
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Pénztár nyitvatartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 16h-22h
  • stúdió- és klubelőadás napokon: 16h-20h30
  • egyéb napokon: 16h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 16h-22h
  • a többi napon: 16-19h
  • hétfő: szünnap
Elérhetőségek
Közérdekű

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek