Nyitott Műterem #16 - Kiss Adrian
A Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozatában minden csütörtökön 21 órától kurátorok és szakírók kalauzolásával nyerhetünk betekintést egy-egy képzőművész műtermébe, és ismerhetjük meg legfrissebb műveiket és terveiket. A sorozat tizenhatodik eseményén, április 1-én Kiss Adrian műtermébe látogatunk el Török Krisztián Gábor független kurátor, író vezetésével. A sorozat további alkalmai:
https://trafo.hu/openstudios A beszélgetést a Trafó Galéria Facebook-oldalán élőben lehet követni, az online műteremlátogatás végén pedig ugyanitt várjuk a kérdéseket. Kiss Adrian (1990) az elmúlt években több nagyléptékű, ipari komponensekre épülő installációt hozott létre. Művei szakralitás nélküli rituális elemek, régi és új, természetes és szintetikus, hagyományos/népi és jövőbe mutató formák és anyagok asszemblázsai. Kiss előszeretettel használ erősen geometrikus rozsdamentes acélvázakat installációi megépítéséhez, melyekre varrott bőrfelületeket applikál egyszerre időtlen, archaikus és futurisztikus jelleget kölcsönözve a munkáknak. Az ipari formákat egyre gyakrabban egészítik ki különféle természeti motívumok, gyűjtött és talált matériák, új hibrid őselemeket hozva létre. Jelenleg különösen foglalkoztatja a környezeti erők, az ipari termékek és saját munkáinak kölcsönhatása, egyes művei - például a Trafó tetőteraszán az időjárásnak egy éve kitett Dunyha installációja - ennek a kutatómunkának a fázisaként is értelmezhető: a környezeti elemeknek kiszolgáltatott és az idő által meggyötört matériák tudatos használata a művek nyitott, folyamatalapú karakterét erősíti. A romok, a tárgyi reminiszcenciák, az ásatások és a feltárások vizualitása az utóbbi időben erőteljesen szervezi Kiss Adrian alkotói praxisát. Ezen kívül fontos referencia számára a maszkulinitás és a tárgyiasság kapcsolata mind az ipari-technológiai folyamatok során létrehozott tárgyak “durvasága” és inherens agressziója, mind az archaikus korok álarcaiban, maszkjaiban, használati tárgyaiban vagy mitikus lényeiben tetten érhető férfiasság-kódok kapcsán. Jellemzően helyspecifikus munkákat készít, installációi a bemutatási környezet teréből és jellegzetességeiből indulnak ki. Kiss Adrian a londoni Central Saint Martins College of Art and Design-on diplomázott. Egyéni kiállításainak a prágai FUTURA, a kassai Makeup Gallery, a budapesti A.P.A. Galéria, a Horizont Galéria, az Art+Text Galéria, a Parthenón-fríz Terem, az Easttopics és a Pince adott otthont. Művei szerepeltek a Trafó Galéria 2015-ös Derengés című, Nik Timkovával közös kiállításán. Műveivel számos hazai és nemzetközi csoportos kiállításokon találkozhatott a közönség, többek között a zágrábi Kortárs Művészeti Múzeum, a gráci Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien, a neuchâteli Centre d'art Neuchâtel, a brüsszeli BOZAR, rigai Kim? Contemporary Art Center, a krakkói Bunkier Sztuki Gallery of Contemporary Art, a sepsiszentgyörgyi MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, a Miskolci Galéria, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Ludwig Múzeum, a Deák Erika Galéria, az Új Budapest Galéria, a Société, az art quarter budapest és az acb Galéria kiállításain.