e-Audience #13

Compagnie Simon Senn: Be Arielle F – live stream

2900 HUF / discounted price: 1500 HUF / family ticket: 4900 HUF
Trafó Passes are accepted
Simon Senn, a plastic and video artist from Geneva, purchased the digital copy of a female body online, then embarked on a quest to meet the woman whose body he would go on to inhabit thanks to virtual reality. He takes to the stage to share his uncanny experience. In this digital conference the videographer and visual artist demonstrates how the virtual world and the real world are not always in opposition, revealing the unexpected entanglements between technology, representation, gender, and law.

At first sight, Simon Senn’s work sometimes gives the impression that he is a socially engaged artist speaking out against a certain type of injustice. However, his work reveals a more ambiguous approach. Even though to a certain extent it is primarily based on reality, there is always a layer of fiction that is interposed. Simon Senn (born in 1986) lives in Geneva. He has completed a Bachelor of Fine Arts at the HEAD in Geneva (Haute école d’art et de design) and a Masters at Goldsmiths College in London. Simon Senn’s visual art is represented by Galerie Nicola Von Senger in Zurich, and his work L’hôtel des sapins is part of the Kunsthaus Zürich collection. He has exhibited at the Liverpool Biennial, the Institute of Contemporary Arts, London, and the Kunstmuseum Bern, and has won several prizes including the Swiss Performance Art Award, Swiss Art Award, and the Kiefer Hablitzel Award.

You can watch the performance only REAL TIME, the number of viewers is limited. It will be broadcasted through Zoom.



With: Simon Senn, Arielle F. and a virtual body
Concept and direction: Simon Senn

Production: Compagnie Simon Senn

Coproduction: Théâtre Vidy-Lausanne, Le Grütli, Centre de production et de diffusion des Arts vivants, Théâtre du Loup

Distribution and touring: Théâtre Vidy-Lausanne

With the support of: Fondation suisse pour la culture Pro Helvetia, Fondation Ernst Göhner, Pour-cent culturel Migros, Porosus

"A szerző saját bevallása szerint morális és jogi dilemmák által vezérelve kereste fel Arielle-t, azonban a lányt nem különösebben hatották meg a történtek; mi több, láthatóan még imponált is neki, hogy ennyire piacképes külsővel bír. Így hát hiába az esetből adódó kérdések hada, melyek súlyos társadalmi problémákat világíthatnának meg, Simon Senn a filmben csupán Arielle véleményére volt kíváncsi – avagy véleményének hiányára."

"Más projekteken dolgoztam éppen, mozgáskövető rendszerekkel kísérleteztem. Ezeknek az a lényege, hogy a testünkre helyezett érzékelők miatt egy avatar tökéletesen le tudja képezni a mozgásunkat. Én kifejezetten a virtuális valósággal foglalkoztam, amikor teljesen belebújunk egy ilyen avatar bőrébe. Nem nagyon ismertem ki magam ebben a technológiában, így kezdésként szükségem volt egy avatarra. Keresgéltem az erre szakosodott online boltok között, és rögtön az első, amit találtam, valódi emberek 3D szkennjeit árulja. Először természetesen a férfitesteket néztem meg, de egyik sem volt az én méretemben. (nevet) Mind túl izmosak, nagydarabok voltak. Ezért hát egy női testet vettem. Fogalmam sem volt még akkor, ki a modellje, de egy nagyon pontos 3D-s leképezése volt a testnek, beleértve a teljesen felismerhető arcot is. És akkor jött ez a különleges tapasztalat, amikor belekerültem a testbe."

"I was working on some other projects, and for those I was experimenting with motion tracking systems. The idea is to put trackers on your body, and then when you move, it makes your avatar move. What I tried was virtual reality: to be inside an avatar. I was new to this technology, and I needed an avatar to test the system. That’s why I turned to online shops; the first one I came across sells 3D scans of real people. First, I checked the male bodies, but they were really not my size. (laughs) They were very muscular and corpulent. So I bought a female body. By that time I had no idea who its model was, but it was a really precise 3D image of her, including the face. And then I had that extraordinary experience of virtually being inside of her body."

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
ticket office:
  • Main hall performance days: 5 pm - 10 pm
  • studio and club performance days: 5 pm - 8:30 pm
  • other days: 5pm - 8 pm
Trafó Gallery opening hours:
  • Performance days: 4-10pm.
  • Opening hours: Tuesday - Sunday: 4pm-7pm.
  • Closed on Mondays.

  • The Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. works in the maintance of Budapest Főváros Önkormányzata.

Media partners

Cooperative partners