e-Audience #12

Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation"

2900 HUF / discounted price: 1500 HUF / family ticket: 4900 HUF
Trafó Passes are accepted

Does the process of ageing build up a wall between the seniors and youths? And the fact that we have grown up in another way than our grandparents? How could we get closer to each other in spite of all that?

The "pre-sentation" is the screen-optimized essence of the dance performance - which was originally planned to be premiered at this date, on the main stage of Trafó House of Contemporary Arts. Similarly to the stage production, the online version is focusing on a rarely discussed topic: how the passing of decades affect us and how the continuously changing spirit of the age forms us. Merging the genres of dance, interview, round-table discussion and behind the scenes film, the creators are looking for a universal language, which can be understood regardless of its social, cultural or generational context. The viewer and the creator are sharing a virtual space this time, so theatrical seats are not needed.


Performers: Polett Kasza, Eszter Kiss, György Krámer, Katalin Takács, Máté Váth
Further participants of the pre-sentation: Dr. Imre Semsei, Eszter Bircsák, András Vinnai

Text, dramaturgy: András Vinnai
Stage, visual and lighting design: Dániel Dömölky
Music: Ábris Gryllus
Costume: Emese Kasza - MEI KAWA
Lightning technology: Krisztián Balázs
Director of photography: Dániel Dömölky, Gergely Ofner
Assistent: Zsófia Rebeka Kozma
Production manager: Brigitta Kovács

Director-choreographer: Beatrix Simkó

Partner: Workshop Foundation
Coproduction partner: Trafó House of Contemporary Arts

Supporters: Staféta Program, Füge Production, National Cultural Fund of Hungary (NKA), Ministry of Human Capacities (EMMI), Creative Crossroads - Life Long Burning, Creative Europe Program of the European Union, Collegium Hungaricum Berlin, Uferstudios Berlin

Special thanks: Performance Studies Hamburg, Kampnagel, Kotka Gudmon, Karin Kirchhoff, Jochen Roller, Gergely Talló, Rafaela Pastore, Yi-Chun Fan, Tony de Maeyer, Gábor Ivanov, Márk Bartha, Anita Vodál

The production took place within the framework of the Staféta Program established and supported by the Municipality of Budapest, with the additional support of the Ministry of Human Capacities.

 Beatrix Simkó is a supported artist of the European Union's Creative Europe - Creative Crossroads Life Long Burning program.

"Az előadás szimultán történésekkel, valamint a folyamatos és alkalomszerű mozgások különbségeivel egyaránt játszik, ezeket azonban filmen rendkívül nehéz átadni. Hiszen míg a Trafó nézőterén ülve felváltva tudom befogadni a teljes teret és fókuszálni egy-egy történésre, addig ebben az esetben az operatőr és a rendező helyettem hozza meg ezt a döntést: azt láttatja, amit ő szeretne."

"Simkó Beatrix nem hosszanti irányban járja az időalagutat. Bár az ifjak kontra idősek felvetés szükségszerűen tartalmazza a múlt és jövő szembenállását (s így az időben való előre tekintés aspektusát), a vizsgálódás nála mégis inkább keresztmetszet jelleget ölt, és mivel az eltérő életkorok közt a kapcsolatot, a párbeszéd lehetőségét keresi, A kredenc… ilyesformán pozitív kicsengésű."

"Mégsem mondhatjuk, hogy a generációs kérdés súlyához mérten lenne jelen a hazai táncelőadásokban. Az „elő-adás” e téma sokoldalú, érzékeny megközelítését ígéri, így ez a különös, hibrid tánc-werkfilm felkelti az érdeklődést a (remélhetőleg) májusi bemutató és a kredenc sorsa iránt. És ott van még az a varrógép is a színpadon. Azzal vajon mi lesz?"

"Mintha egy táncos a nap minden pillanatában táncos lenne. Figyelem őket, akkor is dolgoznak, amikor pihennek. Ez a műfaj egész embert kíván. Katival arról kérdeztük őket, mire gondolnak egy mozdulatnál, mert egy színész mindenképp okot akar. Először nem tudtuk hova tenni, amikor azt válaszolták, semmire. Pedig valóban: nem is szabad, hogy gondolj, hiszen egy tökéletesen kitervezett robotnak kell lenned. Nincs benne hely az improvizációra, de van hely az egyéniségednek, mert te magad vagy a tervező."

"Számomra ez a cím játék a nyelviséggel, a távolsággal. Bizonyos szokások, szavak kikopnak a használatból, háttérbe szorulnak – a kredenc szó ezt szimbolizálja. Egyes dolgok feledésbe merülnek, de megpróbáljuk őket életben tartani. A pince is metafora, az elmúlással függ össze, ugyanakkor a felhalmozás, a raktározás, a megőrzés, az emlékek metaforája is. Számomra az a kérdés, hogy hogyan lehet az emlékeket élővé tenni, hogyan lehet felhozni azt, ami lent maradt. Hogy hogyan teremthető meg a kapcsolódás."

Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Budapest Főváros Önkormányzata
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Creative Europe
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" EMMI-Emberi Erőforrások Minisztériuma
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" FÜGE Produkció
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Life Long Burning
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Műhely Alapítvány
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" NKA - Nemzeti Kulturális Alap
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Staféta program
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" CHB - Collegium Hungaricum Berlin
Beatrix Simkó: The Credenza Left in the Cellar - "pre-sentation" Uferstudios
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Our ticket office is closed until 22 August.:
  • Main hall performance days: 5 pm - 10 pm
  • studio and club performance days: 5 pm - 8:30 pm
  • other days: 5pm - 8 pm
Trafó Gallery opening hours:
  • Until September 2024 Trafó Gallery is closed for a summer break.
  • -
  • -

  • The Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. works in the maintance of Budapest Főváros Önkormányzata.

Media partners

Cooperative partners