Gondolat Plasztika

Serafin Alvarez, Karin Ferrari, Szimán György


Serafin Alvarez, Karin Ferrari és Szimán György performansz-előadásai

2017.01.13 (PÉN) 18:00 - 20:00
Helyszín: Trafóklub
Kurátor: Szalai Borbála

A program ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Szimán György előadása magyarul, Karin Ferrari és Serafin Alvarez előadásai angolul lesznek.
 
facebook esemény
A performansz-előadások videó dokumentáció itt találhatóak.

Három performansz-előadás, három fiatal képzőművésztől, akik sci-fi filmek útvesztőin keresztül, videojátékok virtuális terein át egészen a YouTube legmélyebb bugyraiig kalauzolják a nézőket.
Karin Ferrari a Donald Trump amerikai elnökségét megjósló 2000-es Simpsons epizód apropóján a prediktív programozás elméletét mutatja be és videoklipek, tv adások és sci-fi filmek elemzésével egy átfogó, sajátos összeesküvés elméletet vázol fel. Szimán György performansz-előadásának központjában azok a több milliós nézőszámú videók állnak, melyeken egy-egy videojáték végigjátszása látható. Szimán György élő játék közben mutatja be a médium rejtett lehetőségeit, valamint a játékos előtt álló kihívásokat és morális dilemmákat. Serafín Álvarez meditatív hangulatú előadása során pedig egy új, ismeretlen világot épít fel a videojátékok virtuális környezetéből és a sci-fi filmekben szereplő helyszínek elemeiből.
 
Az esemény a 2017 januárja és áprilisa között megvalósuló Gondolat Plasztika című performansz-előadás sorozat része, mely második alkalommal kerül megrendezésre a Trafóban.
 
 
Serafín Álvarez: Felfejtett zsákutcák

Serafín Álvarez 2014-ben készítette a Maze Walkthrough című unortodox videojátékot, melynek összetetten kanyargó, interaktív virtuális terét sci-fi filmek folyosóinak 3D reprodukciójából, hang effektekből és zenéből építette fel.  A Trafóban bemutatott legújabb performansz-előadásában a játék legmélyebb rétegeit és tágabb mezőit is érintve kalauzolja keresztül a nézőket a Maze Walkthrough nonszensz terein.
 
Serafín Álvarez (1985) Barcelonában élő képzőművész. Munkái azokat a technológiai és tudományos fejlesztéseket vizsgálják, melyek hatással vannak élményinkre és ezen keresztül valóság érzékelésünkre is. Legújabb munkáiban olyan megközelítésmódokat dolgoz ki, melyek a sci-fi egyes aspektusaihoz kapcsolódónak. Azt vizsgálja, hogy a mássághoz kapcsolódó elképzelések és az ismeretlenbe való utazás miként jelenik meg a mozifilmekben vagy a videojátékokban. Munkamódszere a műfaj rajongói által gyakran alkalmazott kreatív gyakorlatokon alapul. Álvarez a University of Barcelona-n diplomázott, ahol jelenleg doktori képzésen vesz részt és a sci-fi transz-mediális kiterjedéseit kutatja. Munkáit olyan spanyol és nemzetközi helyszíneken mutatták be, mint a CA2M (Móstoles), CAC (Vilnius), Junefirst Gallery (Berlin), MACBA (Barcelona), MUSAC (León) vagy La Panera (Lleida).

 

Karin Ferrari: Prediktív programozás: Vajon a média kiszivárogtatja a jövőt?
 
Nem rég elárasztotta az internetes felületeket az a 2000-es Simpsons epizód, amely Donald Trump amerikai elnökségi győzelmét jósolta meg. Egy egyszerű véletlenről van szó, vagy ez is a prediktív programozás eredménye? A prediktív programozás egy sokat vitatott elmélet a médián belüli agykontrolról: a mozifilmek vagy tv műsorok történetei és szuggesztív képei tudat alatt ismertetik meg a nézővel a jövőben megvalósuló fontos eseményeket és lényeges társadalmi változásokat. A tömeges manipuláció ezen fajtája tulajdonképpen már most el van rejtve mindennapi digitális életünkben az algoritmikus, személyre szabott kereséséi eredmények formájában. Valóban létezik prediktív programozás? Valóban titkos információkat rejtenek egyes sci-fi filmek és videoklipek? Vagy csak a kollektív tudat részét képző képeket leplezzük le?
 
Karin Ferrari Bécsben élő képzőművész, aki munkáiban a pop-kultúrában, a szórakoztató iparban és a közösségi médiában felfedezhető szimbolizmust kutatja. Dekódolás (A teljes Igazság) című online sorozata videoklipek és tv adások rejtett üzeneteit fedi fel. Ausztriában és külföldön olyan intézményekben állított ki, vagy tartott előadást, mint a V. Moscow International Biennale for Young Art, az Amsterdam Drawing, a brüsszeli Királyi Katonai Múzeum, a linzi  Ars Electronica fesztivál, vagy bécsben a 21er Haus - Museum for Contemporary Art, a Kunsthalle és az Akademie der Bildenden Künste.


Szimán György: Superplay
 
A ’Let's play videók’ (egy-egy videojáték kommentált online végigjátszása) milliós nézettségűek. A gamerek által készített, általában a teljesítmény (pl.: speedrun-ok, kill count-ok) dokumentálására használt videók szinte egyidősek az FPS műfajával. A médium és a technológia fejlődésével párhuzamosan megjelentek a film- és a történetmesélés eszközeit is hangsúlyosabban használó videojátékok és a belőlük készülő - hol a narratívára, hol a szórakoztatásra és a játékélményre koncentráló - videók, amik műfajok és előadásmódok sokaságát hozták létre, egy változó és egyre nagyobb számú nézői oldal mellett. Szimán György performansz-előadásában a játékipar klasszikusaiból megidézett jelenetekkel, élő játék mellett mutatja be a médiumban rejlő potenciált, annak lehetséges mélységeit, valamint a játékos előtt álló választásokat, kihívásokat és morális dilemmákat.
 
Szimán György (1983) a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán diplomázott. 2016-tól tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának. A konceptuális és különböző médiumokat használó munkái mellett a videojáték médiuma főbb érdeklődési területe, mind befogadó-felhasználó, mind játékos oldalról.

 


Támogató:

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Pénztár nyitvatartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h-22h
  • stúdió- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek