Időpont

2004.12.04
2004.12.03

Időtartam

Helyszín

Nagyterem

IV. Édentől Keletre

| zene

2004 DEC. 3 - 4.

Idén negyedszer rendezzük meg fesztiválunkat, melynek koncepciója némileg eltér az eddigiektől: míg továbbra is a kortárs elektronikus törekvések egy-egy szegmensét próbáljuk bemutatni, ezúttal a magyar fellépők mellett egy külföldi zenekar is fellép. Az első napon olyan, jól ismert előadók játszanak, akik vagy először jelennek meg új projektjükkel (Dj Suhaid, Erik Sumo), vagy ritkán hallható, teljes létszámú élő együttesükkel szerepelnek (Sena First One) A második napon fellépők zenéjében az improvizáció nagyobb szerepet játszik: Az elsőként fellépő Kada együttes nagyfokú zenei szabadságáról ismert. Tigrics& Prell + Vj Zden, akárcsak a fesztivál sztárvendége, az itthon kevésbé, ám külföldön annál inkább ismert Supersilent semmiféle előre megírt elemet nem használ, koncertjük színtiszta improvizáció.

december 3. péntek, 20h

KELET ÉS A BAKELIT
A tradicionális keleti akusztikus erők Tóth Szabolcs szitárjátékos és Mótyán Tibor tablás vezetésével összecsapnak a nyugati elektronika legújabb csapataival, melyeket DJ Suhaid vezet a nemes küzdelemben. A cél nem a győzelem, hanem a megbékélés, a nyugvó szív és a mozgó láb együttműködése.

ERIK SUMO BAND
Tövisházi Ambrus, az Amorf Ördögök zeneszerzője és billentyűs-énekese Erik Sumo néven jó pár éve készít szürreális-szórakoztató zenéket. A kortárs kísérleti elektronika, a poszt-blues és a 60-as, 70-es évek popzenéjének kereszteződésében fogant dalokból már egy lemeznyi anyag összeállt: jövőre fog megjelenni a debütáló Erik Sumo-korong. Zenekészítő társaival, az ex-Colorstar-zeneszerző Balahoczky Istvánnal, az Amorf Ördögök-ből ismerős Dudás Zsomborral és Pápai Istvánnal, Farkas Zoltán gitárossal, Fábián Júlia kísérletező kedvű jazz-tanszakos énekesnővel, és a saját nevét hordó zenekarból ismerős, mágikus nyelvű Kiss Erzsivel alkotják az Erik Sumo Band-et. A koncertet kísérő képeket Csáky László vetíti a színpadra. A formáció a 2004-es Édentől Keletre fesztiválon debütál.
http://www.eriksumo.hu    http://www.ordogok.hu

MC SENA: FIRST ONE
„Körülbelül másfél év telt el, mióta a fiatal ghánai-magyar származású énekesnő először magához ragadta a mikrofont egy buliban, és – a lakótelepek nyelvén szólva – zsebre vágta a közönséget. Azóta minden erőlködés nélkül feszített tempóban hasítja a hazai zenei élet állóvizét: megszokott és népszerű szereplője a reggae és hip hop közönséget mozgató Gimmeshot buliknak, de énekel a fúziós jazz-ben utazó Kamu és a kísérletezőbb Skeg együttesben is. Bár eredetileg azért jött Magyarországra, hogy üzleti tudományokat és közgazdaságtant tanuljon, ma talán több időt tölt a színpadon és a stúdióban, mint az iskolapadban. S hogy a nyár se vesszen kárba, az osztrák dZihan & Kamien duó élő együttesének tagjaként turnézta be Európát. Bár az örökmozgó énekesnő a vizsgalapokon Veronika Dagadu néven szerepel, a hazai zenei élet MC Senaként ismeri.
Ahhoz, hogy valaki ennyi idő alatt ilyen messzire jusson, nem elég helyesen mosolyognia a világra, de magában még a munkabírás és fegyelmezett profi hozzáállás is kevés. Sena sikerének egyik kulcsa kétségtelenül sokoldalúsága. Mély fekvésű hangja, ha kell, lágy és érzékeny, ha kell, erőteljes, játékos vagy csiszolatlan, de mindig büszke és hiteles. A vokális stílusok között is otthonosan mozog: ugyanolyan természetesen a rappel, énekel jazz-t, soul-t vagy reggae-t, ahogy az irodalom és a zene találkozásánál fekvő spoken word [elbeszélő] műfajt hozza.
Sena tehetségét DJ Mango, a Gimmeshot csapat alapítója, a hazai absztrakt hip hop, dance hall [s egy időben a breakbeat és a drum and bass] meghatározó lemezlovasa, producere [Modul néven] és MC-je [Meduza néven] fedezte fel, s azóta is együtt dolgoznak. A klub-közönség mozgatásában már rutinos Gimmeshot kollektíva most tétet emel, és a lemezkiadás területén is kipróbálja magát. Első kiadványuk, a First One, Sena bemutatkozó albuma. Bár a lemez hangzására meghatározó hatással vannak Modul zenei alapjai, a hazai underground elektronikus tánczenei színtér legjava képviselteti magát egy-egy kompozícióval. Az összeállítás parádés: a lounge szupersztár Yonderboi, és billentyűse, Žagar mellett Marcel, Superbeat, Optikaa, Polskie, Apsolute, Love Alliance valamint a Sena-val amúgy is közös csónakban evező Skeg és Kamu zenekarok illetve a komoly kortárs kísérleti zenék mérnöke, Márkos Berci csellista hoztak egy-egy zenét. A mikrofonista vendégek listája legalább ilyen meggyőző: a színházi emberként is ismert Keszég Laci, a szájdobbajnok Busa Pista, és a Gimmishot család egyéb tagjai – Mok, Meduza, – mellett többek között a Firmából ismert Rapa, valamint Hybrid, Dee,Interfunk, Bobakrome is képviselteti magát. A lemez tehát legalább olyan sokszínű, mint maga Sena: az elektronika az akusztikus hangszerekkel harmóniában működik, van kemény utcai rap, sötét soul, vasárnap délutáni reggae. A szövegek személyesek, hol nyersek, hol vidámak, hol érzékenyek, de mindig őszinték és emberközeliek.”
(VÁLYI GÁBOR)

 

december 4. szombat, 20h

KADA
A Válik László gitáros által 1992-ben alapított zenekar stílusát nehezen lehetne meghatározni. Köze van a jazz és rock zenéhez, de hosszabb lélegzetű improvizációikban zaj-zenei modellek is megjelennek. Az elektronikát igen magas szinten használják, integrálják zenéjükbe. Kísérletező zenekarnak vallják magukat, ahol a késznek nyilvánított kompozíciók is állandóan változnak.

II. PRELL&TIGRICS + VJ ZDEN
Tigrics és Prell ezúttal együtt zenél, a vizuális részről Zden gondoskodik.

Prell
„Ambient indusztriál, annak legjobb formájában. A természet hangja, egy radikális természet hangjai. Olyan mint egy hangtenger, ami teljesen körbeveszi a hallgatót.\ – a Vital Weekly Prell lemezéről
Prell, vagyis Márton Péter fiatal kora ellenére meghatározó figurája a budapesti underground azon részének, mely az elektronikus zene alatt nem feltétlenül csak szombat esti tánczenét ért. Patinás analóg eszközökből álló házi stúdiójában készített felvételei nem is igazán találnák meg a helyüket egy kommersz partin. Hiszen Prell ellenkultúra, a javából. Érdeklődése is láthatóan más irányt jelöl, inkább valamiféle kizökkent, sötét ambient felé. Érdekes módon ennek ellenére éppen ő az, aki talán a legtöbb felkérést kapja, hogy zenét készítsen tánctársulatok, táncelőadások számára. És ez nem véletlen, hiszen Prell valami olyat tud a hangokról, amit csak nagyon kevesen. Zenéje mélyen a zsigerekig hatol.

Tigrics
Bereznyei Róbert
a kilencvenes évek közepe óta foglalkozik zenével. Már első, Márton Péterrel (Prell) és Mezei Marcival alkotott ambient triója, a Rianás kijelölte számára a tömegzenei trendekre és aktuális underground divatokra fittyet hányó örök ellenzéki szerepét. Tigrics meg nem alkuvó, csak magának megfelelni akaró művész benyomását kelti, ugyanakkor ha mai zenéjét a Rianás felől nézzük, az a széles közönség számára befogadhatóbb; spleenes, s egyre inkább ritmusorientált; játékos, ugyanakkor véresen komoly is. Hazai pályatársai többségével ellentétben nem csupán egy 16 évesen kiválasztott műfaj elkötelezettje, nyitott és jó ízlésű zenehallgató, széles zenei műveltséggel rendelkezik, s ez érződik is művein. Mára Tigrics az underground elektronika sikertörténete, habár ezt ő biztosan tagadja, hiszen azok után, hogy pár éve a Compact Disco című anyagát a hazai elektronikus tánczene intelligens vonalát képviselő UCMG kiadó elutasította (pontosabban kicsit domesztikálni akarta), mára már több nagylemezes előadó, aki rendszeresen szerepel a budapesti színpadokon, s meghívásokat kap Európa különböző szegleteiből.
Lemezei: Chromalion (Ultrahang, 2002), Compact Disco (Keplar, 2002), Évveszteseknek (Diaspóra, 2002), Drapdap (Neon Music, 2003)
http://www.pararadio.hu/tigrics

Vj Zden
Zden Pozsonyban született, igen korán kezdett számítógéppel foglalkozni. Vj-ként fellépett többek között az Asian Dub Foundation-nal, Metalheads-el, Jeff Mills-szel, Christian Vogel-lel.
http://bio.zden.sk/

SUPERSILENT
Norvégia különleges helyet foglal el a modern zenében. Az elektronikus és improvizatív műfajokban abszolút egyedi és előremutató irányt képvisel. Sok példát találhatunk valóban sikeres kísérletekre, melyekben a különböző stílusokat (kortárs, elektronikus, jazz) különféle hangzásokkal (akusztikus, virtuális) harmonikusan vegyítve egységes új zenét hoznak létre. Ennek bemutatására nehezen találnánk megfelelőbbet az amerikai turnéjukról hozzánk érkező Supersilent zenekarnál. Eddig megjelent hat lemezükön és koncertjeiken sem használnak semmilyen előre megírt, megbeszélt elemet, csak improvizálnak.

A Supersilent 1997-ben alakult Osloban, Helge Sten belépésével a Veslefrekk free jazz trióba. Sten, aki Deathprod néven jól ismert alakja a progresszív elektronikus színtérnek, gyakran dolgozik együtt Biosphere-rel, producerként pedig többek között Nils Petter Molvaer-t és Jagga Jazzist-ot jegyzi. Arve Henriksen – a zenekarhoz hasonlóan – szólóban is a legnagyobb fesztiválok fellépője világszerte. A magyar közönség a legutóbbi Mediawave Fesziválon hallhatta őt. Stale Storlokken jazz-zenészként Terje Rypdal’s Skywards Trio-jának is tagja, Jarle Vespestad dobos pedig Nils Petter Molvaer-rel játszik.

Legutóbbi lemezükkel (Supersilent 6) mind zeneileg, mind ismertségben „beérkeztek”. Első három cd-jük monumentális, hard core elemeket tartalmaz, a negyedik ízléses elektro-jazz, az ötödik gyönyörű soundscape. A Supersilent 6 mindezek szintézise, meglepően érett zene, talán ezért is tartják sokan az utóbbi évek legjobb improvizatív lemezének. Nem ok nélkül: valódi súllyal rendelkező, érzelemdús, kompromisszummentes zene ez, pontos lenyomata egy leírhatatlan hangulatnak. Ha mégis megpróbáljuk leírni, vagy közhelyekbe, vagy ellentmondásokba botlunk: minden előtérben és háttérben van, súlyos és súlytalan, jelentős és jelentéktelen. Leírva mindez érdektelen, így hát marad a meleg ajánlás, amit a háttérben szóló lemez inspirál. 

Helge Sten (aka Deathprod) – audio vírus
Arve Henriksen – trombita, elektronika
Stale Storlokken – billentyűs hangszerek Jarle Vespestad – dob

Impresszum > Fejlesztő: Bit and Pixel Kft. | Webszerkesztő: Drucker Dávid | Design: Nagy Gergő Arculati elemek