Résztvevő művészek: Doa ALY, CHEN Chieh-jen, CSÁKÁNY István, Harun FAROCKI, Isa ROSENBERGER, Artur ŻMIJEWSKI

Harun Farocki filmjeinek vetítése 2009. március 17-18-án 18h-kor a KINO-ban!

Tamás Gáspár Miklós megnyitó-beszéde.


A munkásosztály a paradicsomba ment?
A globális gazdasági válság egyik következményeként naponta újabb üzemek bezárásáról, leépítésekről, elbocsátásokról hallunk: a máskülönben jóval lassabban zajló folyamat, amelynek keretében például a cégek a mind olcsóbb munkaerőt és nyersanyagokat kínáló országokba települnek át, itthon is drasztikusan, a motivációkat még félreérthetetlenebb módon láttatva gyorsult fel. A munka elvesztésével nem csak a viszonylagos anyagi, de a társadalmi- és az önértékelés adta személyes biztonság is odavész. Kíméletlen, de belátható módon a munkás ekkor válik egy pillanatra újra láthatóvá, szélesebb politikai és társadalmi diskurzusok részéve. Amíg a dolgok haladnak a maguk elfogadott, azaz normális medrében, addig ő jórészt gazdasági tényező, termelőerő és fogyasztó, személye aligha tart számot érdeklődésre. Léte alapfeltétel, evidencia, alakja épp ezért láthatatlan.

A nem pusztán illusztratív művészet, amennyiben érzékenységet mutat aziránt a társadalmi konstrukció iránt, amelynek maga is része, időről időre megküzd a munkás ábrázolásának kihívásaival. Ennyiben komolyan elgondolkodik azon a kérdésen, hogy miként lehet a munkája felett kontrollt nem gyakorló embert munkásként, tehát nem pusztán a munkafolyamat részeként, vagy nem kizárólag a munkáról leválasztott individuumként bemutatni. A feladat jó esetben a művész saját szerepének meghatározását is elkerülhetetlenné teszi.

A művész érezhet egyfajta empatikus sorsközösséget a munkással, tekinthet rá úgy, mint a társadalmi változás bázisára – a motivációk sem hagyják feledni a pozíciók és tétek különbözőségét. Legyen bár őszinte és átélt, a munkás iránti figyelem és szolidaritás nem csak annak felismeréséről szól, hogy ugyanazt a valós társadalmi teret osztják meg (így ezzel a valósággal foglalkozni nem misszió, de szükségszerűség), hanem arról is, hogy ezzel a művész saját művészetének definícióját tárgyalja újra.

Támogatók: EU Kultúra Program, NKA

Land of Human Rights

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek