Dinamika, lendület, düh,finomság – és végtelen frissesség! Mészáros Máté októberben bemutatott Hinoki című produkciójában felszabadult, romantikus mozdulatok teremtették a valóságot. Azóta ez a valóság szikárabb, feszesebb lett: a faforgácsot hamura emlékeztető fekete anyag váltotta fel, és teríti be a színpadot. Sötétebb oldal, űrbéli táj elevenedik meg az előadásban, ahol ereje és súlya van mindennek. Találkozásokat és mindenki számára ismerős konfliktusokat tolmácsolnak a táncosok és Porteleki Áron, aki zenészként aktív szerepet vállal az előadásban.
Mészáros Máté a darab első változatában fizikalitás és a mozgás nyelvére fordított le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést. Az új verzióban a téma megmaradt, a megformálás azonban még az eddiginél is brutálisabb. Eltűntek a színházi elemek, az előadás jóval feszesebbé vált. Az újjászületett Hinokiban fekete polifoam törmelék borítja a színpadot, holdbéli táj veszi körül a táncosokat.
A táncosok harcolnak vele, eltemetik benne egymást, vagy romantikus táncukkal varázsolják el a nézőt. A szereplőgárda pedig nem akármilyen, a koreográfus választása olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, dolgoztak, itthon kevéssé megszokott mozgásnyelvet is beszélnek.
A színpadot Porteleki Áron virtuóz játéka is betölti majd, ugyanis élőben követi le a táncosok mozgását ütő- és zörgő hangszereivel.
Mészáros Máté a Magyar Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett tagja lett, később külföldre ment, ahol olyan világhírű koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galvan, Myriam Naisy, Robin Orlin. Jelenleg az Ultima Vez társulat tagja. Az elmúlt egy évben több magyar kortárstánc társulat felkérésére is készített koreográfiát (Duda Éva társulata, Közép Európa Táncszínház).
“A Hinoki stilisztikai szőttes, utcatáncos és harcművészeti, sőt, villanásnyi néptáncos elemek keverednek kortársi anyagába, a nézőt egy-egy akrobatikus szilánk varázsolja el, az alakok keresik a teret, a szerepet, a fogást, a helyet, a hangot – egymást, egymással, vagy egymás ellenében. Mészáros Máté finoman játszik a hangulattal: lágyít egy-egy kedélyeskedő, vagy kimondottan szellemes momentummal, a kakaskodás, a küzdelem groteszkbe forduló képeivel. A hatok közössége megannyi humánetológiai kulcshelyzetet megmutat. A falkaszellemet, a rivalizálást, erősödést és elgyengülést, befogadást, együttműködést, izolációt és kitaszítást. Porteleki élő játéka izgalmas és eleven, megágyaz és lendít…
…E forgácstenger is mélyen bevésődhet a memóriába, mert nem csupán látványos, de tehetséggel használt is. A sivatagos pusztának látszó, aranyló térben olykor szélfútta ördögszekér-kóróként, vagy marokkó-játék pálcikáiként mozognak a táncosok. A szín hol kietlennek, hol mágikusan mozgalmasnak hat. A finom reszelékben néha percekre eltűnnek egyesek, a terepet minden egyes mozdulat alakítja-formálja…
…A Hinoki erénye a terjedelmi fegyelmezettség, ám struktúrája gyakran elveszik. A látvány azonban végig izgalmas marad. A Krasznahorkai László az Isei szentély újjáépítése című novellája (in: Seiobo járt odalent, 2008) ihletettségében fogant táncmű a – húszévente megújított szentély történetének analógiájára – az elmúlás - rombolás - újjáteremtett valóság hármasán alapszik. Képei elgondolkodtatnak, egyesek közülük talán egészen hosszan fejünkben maradnak. Messzire ment, messziről visszajött, világlátott táncosainak (és generációjuknak) sorsa, sora, játéka pedig összességében a színház falain kívüli, széles világ látásához, értéséhez is hozzá tesz ezzel az estével.”( Halász Tamás)
Koreográfia: MÉSZÁROS Máté
Alkotók - előadók: DÁNYI Viktória, HORVÁTH Nóra, JUHÁSZ Péter, MÉSZÁROS Máté, MIKÓ Dávid, PORTELEKI Áron, VARGA Csaba
Zene: PORTELEKI Áron
Jelmez: KALICZ Klára
Tér: MÉSZÁROS Máté
Fény: STADLER Ferenc, VAJDA Máté
Produkciós vezető: RÁCZ Anikó